مبانی عکاسی

نکات عکاسی در شرایط آب و هوایی شدید

هوای گرم یا سرد، بارانی یا آفتابی، نکات پیش رو را دنبال کنید تا در هر شرایط آب و هوایی عکس های خیره کننده ای بگیرید.


به طور معمول، عکاسی در دماهای شدید دشوارتر است. برف، یخبندان و یخ همگی صحنه‌ های زمستانی دیدنی را به وجود می‌ آورند، اما بیشتر دوربین‌ ها فقط برای کارکرد در دمای بالای ۰ درجه سانتی‌ گراد/۳۲ درجه فارنهایت طراحی شده‌اند. به طور مشابه، محیط های بسیار گرم نیز می توانند باعث گرم شدن بیش از حد دوربین ها شوند، مکان های شنی نیز خطر آسیب دیدن تجهیزات غیر مهر و موم شده را افزایش می دهند.

بسیاری از دوربین های کانن دارای محافظ آب و هوا هستند و می توانند در شرایط شدید آب و هوایی کار کنند، اما باید المان انسانی را نیز در نظر گرفته شود. عکاسی در محیط‌ های شدید می‌ تواند به همان اندازه برای شما سخت باشد که برای وسایلتان نیز سخت است.

بدیهی است که هنگام عکاسی در دماهای شدید باید مراقب باشید، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا را پیش از حرکت و جمع اوری لباس‌های مناسب و تجهیزات عکاسی در فضای باز بررسی و مشاهده کنید. با این حال، دانستن چند نکته عملی در عکاسی نیز برای شما می تواند مفید باشد تا به شما کمک کنند تا کارها تا حد امکان روان تر پیش ببرید. در این نوشتار، نکات مهمی برای عکاسی در شرایط بسیار سرد و گرم برای شما گرد آوری شده است.

عکسبرداری در هوای سرد

1. دستان خود را گرم نگه دارید

هنگام عکاسی در شرایط آب و هوایی شدید باید دستان خود را گرم نگه دارید. سرمایه گذاری بروی یک جفت دستکش حرارتی نازک را در نظر بگیرید که زیر دستکش اصلی شما قرار می گیرد و به گرم نگه داشتن دستان شما کمک می کند.

لرزیدن دست ها می تواند باعث لرزش دوربین و ایجاد عکس های تار شود. یک جفت دستکش ضد آب ضخیم و گرمکن دستی به همراه خود داشته باشید تا دستان خود پس از بیرون رفتن در هوای سرد، گرم نگه دارید.

اگر چه دستکش ها برای عکاسی در هوای سرد مهم هستند، ولی می توانند فشار دادن دکمه های دوربین را کمی سخت تر کنند. اغلب لنزهای Canon با رینگ کنترل قابل انتساب ، مانند RF 200-800mm F6.3-9 USM ، RF 35mm F1.8 ماکرو STM یا RF 85mm F2 ماکرو IS STM ، در هنگام پوشیدن دستکش کار کردن با آنها ساده تر خواهد بود. همچنین استفاده از دوربین های Canon که دارای یک کنترلر جوی استیک هستند ، مانند Canon EOS R10، می تواند مفید باشد استفاده از صفحه های لمسی با دستکش، حرکت نقطه AF را برای شما دشوار می کند.

اگر عکاس زمستانی مشتاق هستید، از دستکش های کوهنوردی استفاده کنید زیرا به شما این امکان را می دهند که از نوک انگشتان شما که بروی دوربین قرار می دهید محافظت کنید.

2. از ابزار خود محافظت کنید

در شرایط زمستانی، یک هود لنز می تواند به جلوگیری از نشستن قطرات آب روی لنز کمک کند. استفاده از هود لنز در هوای برفی بسیار مهم است. اگر از یک هود لنز خوب استفاده کنید، می توانید از خیلی چیزها مانند ورود نور های اضافی و چسبیدن قطرات آب و برف جلوگیری کنید.

صدای باد هنگام فیلم برداری می تواند صدای شما را موقع ضبط کردن خراب کند. برای صاف نگهداشتن صدا، می‌توانید حالت‌های کاهش باد را در دوربین کانن خود فعال کنید یا از یک میکروفون خارجی با اتصال شیشه جلو استفاده کنید.

دوربین‌های Canon EOS R System، مانند EOS R6، EOS R6 Mark II و EOS R7 دارای مقاومت در برابر آب‌ و هوا هستند و مشکلی در عکس‌ برداری در باران ندارند، و پیش از بیرون رفتن در وضعیت آب و هوای بارانی بررسی کنید. اگر قطراتی روی لنز ریخته شد، آنها را با یک پارچه میکروفیبر تمیز یا با دستمال مرطوب لنز پاک کنید. همچنین می توانید فیلترهای محافظ برای لنزهای خود خریداری کنید که در شرایط سخت بسیار مفید هستند. توصیه می شود از تعویض لنز در هوای بارانی شدید یا هوای برفی و طوفانی خودداری کنید، زیرا ممکن است به تجهیزات شما آسیب وارد شود.

اگر از دوربین خود در محیط های بیرون استفاده می کنید و برای مدتی از فوکوس خودکار استفاده نکرده اید رینگ فوکوس را به صورت دستی نچرخانید زیرا ممکن است رینگ های فوکوس لنز و زوم شما یخ زده باشند. برای جلوگیری از این کار، مطمئن شوید که دوربینتان در زمانی که از آن استفاده نمی‌ کنید خاموش باشد و در یک کیسه یا کیف با کیفیت خوب قرار دارد، یا اگر در هنگام بارش برف عکاسی می‌کنید، پوشیده شده باشد. از طرف دیگر، می‌توانید رینگ فوکوس و زوم را با استفاده از موتور AF بچرخانید یا این کار را به صورت دستی انجام دهید.

باتری‌های شما در هوای سرد سریع‌ تر از حد معمول تخلیه می‌شوند، بنابراین دوربین و باتری‌های خود را در کیف خود نگه دارید یا در یک جیب داخلی که دمای بدن شما را گرم نگه می دارد تا بتوان از باتری ها در برابر شرایط محیطی محافظت کرد. همچنین، به یاد داشته باشید که دو برابر معمول از باتری خود محافظت کنید.

تغییر دمای محیطی برای دوربین شما (از محیط سرد به محیط گرم) باعث تراکم می شود و می تواند به تجهیزات شما آسیب برساند. اگر از محیطی با دمای سرد به محیطی با دمای گرم تغییر مکان می دهید و تصاویر خود را بررسی می کنید ممکن است دوربین و لنز شما دچار تعریق شوند، لنز شما مه آلود می شود و سبب آسیب دیدن دوربین شما می شود. باید دوربین خود را در یک محدوده دمایی نگه دارید.کیت خود را در جایی کمی خنک‌تر، مانند یک ایوان قرار دهید تا وسایل شما به تدریج به درجه حرارت محیط برسند.

اگر مجبور هستید مستقیماً از یک محیط به محیط دیگر بروید، می توانید یک کیسه پلاستیکی را برای چند دقیقه دور وسایل خود بپیچید تا تغییر دما چندان چشمگیر نباشد.

3. از سه پایه استفاده کنید و از راه دور عکس بگیرید

تنظیم دوربین روی سه پایه و عکس برداری از راه دور با برنامه Canon Camera Connect خطر لرزش دوربین را در صورت لرزیدن از سرما کاهش می دهد. می توانید کادربندی خود را بررسی کرده و نوردهی را با استفاده از نمای زنده برنامه تنظیم کنید، سپس عکس بگیرید و مستقیماً به تلفن هوشمند خود تصاویر را انتقال دهید.

اگر در سرمای شدید قرار هستید، گرفتن یک عکس ثابت آسان نخواهد بود. یک سه پایه سبک و قابل حمل به تثبیت دوربین شما کمک می کند تا بتوانید با اطمینان عکاسی کنید. فقط به یاد داشته باشید که اگر در شرایط زیر صفر هستید، سه پایه را با دستان خالی لمس نکنید، زیرا ممکن است دستان شما به ابزار شما بچسبند. قبل از قرار دادن سه پایه، زمین پوشیده از برف را صاف و مسطح کنید تا سطحی یکنواخت و فشرده برای قرار دادن سه پایه داشته باشبد.

همچنین می‌ توانید از برنامه Canon Camera Connect در تلفن هوشمند خود برای گرفتن عکس از راه دور و بی‌سیم استفاده کنید، به این معنی که نیازی به لمس دوربین نخواهید داشت. می توانید فوکوس را از طریق برنامه تنظیم کنید و همچنین می توانید از این برنامه برای برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر خود استفاده کنید، تا در زمان ثبت عکس های شما دارای برچسب جغرافیایی باشند.

عکاسی در شن زار و شرایط گرم

1. حفاظت از خود در برابر آفتاب

در محیط مناسب قرار بگیرید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت زمانی طولانی نه تنها می تواند منجر به کم آبی بدن شما شود، بلکه باعث گرم شدن بیش از حد ابزار شما نیز می شود. بسته به اینکه به کجا می روید، به یاد داشته باشید که مقدار زیادی آب بهمراه داشته باشید.

از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید و تا حد امکان در سایه بمانید. اگر مجبور شدید در معرض نور خورشید قرار بگیرید، از کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش و کلاهی که بروی صورت شما سایه می اندازد استفاده کنید. در صورت امکان، وسایل خود به ویژه باتری های خود را در سایه نگه دارید. اگر به یک محیط شدید دمایی می‌ روید، به دیگران اطلاع دهید که کجا و چه زمانی می‌روید و چه زمانی قصد بازگشت دارید، تا در صورت لزوم از محیطی که عکاسی می کنید اطلاع داشته باشند.

2. انتخاب ابزار مناسب

ابزار مشکی رنگ نور بیشتری را جذب می‌ کنند و سریع‌ تر از کیت های دارای پوشش سفید مانند لنز Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM (تصویر) گرم می‌شوند.

سرمایه گذاری روی یک کیت با کیفیت خوب به شما کمک می کند تا ابزار خود را با خیال راحت حمل کنید و در زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید از آن محافظت شود.


دور ماندن از نور مستقیم خورشید همچنین از گرم شدن بیش از حد ابزار شما به خصوص هنگام فیلم برداری جلوگیری می کند. زمانی که دوربین‌ها خیلی داغ شوند، نمی‌توانند به درستی کار کنند، پس زمانی که دوربین شما بیش از حد گرم شود، نمی‌ توانید به کار خود ادامه دهید و ممکن است زمانی که منتظر خنک شدن دوربین خود هستید، سوژه ها را از دست بدهید.

اگر در محیط های شنی مانند ساحل یا بیابان عکاسی می کنید، باید از وسایل خود در برابر دانه های شن محافظت کنید. راه حل کار این است که روی دوربینی که مقاوم در آب و هوا هستند سرمایه گذاری کنید، مانند Canon EOS R7، که در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم است. EOS R7 همچنین از محافظ شاتر بهره می برد که به جلوگیری از ورود گرد و غبار به حسگر کمک می کند. لنزها نیز آسیب پذیر هستند. دوربین مهر و موم شده خود را به یک لنز محافظت شده مشابه مانند Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM متصل کنید که دارای پوشش لاستیکی است که از آسیب رساندن شن و ماسه به اپتیک داخلی جلوگیری می کند.

حتی اگر هوا خیلی گرم نباشد، تجهیزات شما همچنان تحت تأثیر رطوبت قرار می گیرند، که این کار می تواند منجر به نفوذ رطوبت و آسیب دیدن تجهیزات شما شود. بهمراه داشتن، ابزار مقاوم در برابر رطوبت از این کار جلوگیری می کند، اما اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید. از کیت های ضد آب استفاده کنید و چند کیسه ژل سیلیکا را داخل آن قرار دهید تا رطوبت وارد شده را جمع آوری کند. مطمئن شوید کیت خود را در یک محیط خشک ،شاید در اتاقی با رطوبت گیر، در صورت امکان نگهداری می کنید.

اگر در محیط هایی با گرمای شدید سر و کار دارید، می توانید یک کیسه یخ را همراه خود نگه دارید تا به خنک نگه داشتن ابزار شما کمک کند. با این حال، مطمئن شوید به طور مناسب بسته بندی شده باشند، تا از آسیب رساندن و ورود رطوبت به ابزار شما جلوگیری شود، زیرا کیسه های یخ برفک می زنند.

رنگ ابزار شما نیز نقش مهمی دارند. برخی از لنزهای کانن، مانند RF 200-800mm F6.3-9 IS USM، دارای پوشش سفید برای خنک نگه داشتن داخل لنز در دمای بالا هستند. دوربین Canon EOS R50 در رنگ سفید نیز موجود است که به آن کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌ تری نسبت به یک دوربین سیاه در زیر نور خورشید خنک‌ بماند. علاوه بر این، لنزهای RF سری L مانند Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM دارای پوشش محافظ حرارتی هستند که از گرم شدن بیش از حد لنز در زیر نور شدید خورشید جلوگیری می کند.

3. نورپردازی و نوردهی بیش از حد

دوربین های بدون آینه کانن می توانند فایل های تصویری را با فرمت RAW ثبت کنند. اگر در محیطی هایی با نور چالش‌ برانگیز، مانند نور شدید خورشید، عکس می‌ گیرید، در یک فایل RAW داده‌ های بیشتر و محدوده دینامیکی وسیع ‌تری وجود دارد که سبب آسان تر شدن رفع نوردهی در پردازش تصاویر می شود.

نور شدید خورشید به راحتی می تواند به عکس های بیش از حد روشن منجر شود. هنگام عکاسی مراقب باشید که نقاط برجسته را حذف نکنید - زمانی که این رخ می دهد، داده‌ ها از بین می‌ روند و قابل بازیابی نیستند، به این معنی که نمی‌توانید نوردهی بیش از حد را در پس از تولید برطرف کنید.

از ویژگی هیستوگرام یا الگوی زبرا (گورخر) دوربین خود برای نظارت بر اوج هایلایت روی صفحه یا از طریق EVF استفاده کنید و در صورت لزوم عکس خود را نوردهی کمتری کنید. تا زمانی که نقاط برجسته حذف شوند، در نرم افزارهای ویرایش مانند Digital Photo Professional Canon می توانید با کاهش نقاط برجسته و سفید، عکسی را که کمی بیش از حد روشن شده است را بازیابی و تصحیح کنید.

برای راهنمایی ها و تکنیک های بیشتر در مورد عکاسی در شرایط چالش برانگیز، به نوشتار ما در مورد عکاسی در شرایط آب و هوایی شدید مراجعه کنید.

نویسنده: پیتر وولینسکی

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: نکات عکاسی در شرایط آب و هوایی شدید