مبانی عکاسی

راهنمای انتخاب لنز برای عکاسان تازه کار

آیا به خرید یک لنز جدید فکر می کنید؟ در این نوشتار می توانید هر آنچه که باید بدانید از بهترین لنز تا لنزهایی که با دوربین شما سازگار هستند و ویژگی هایی که باید جستجو کنید برای خود بیابید.

آیا به دنبال یک لنز جدید هستید؟ شاید قصد تعویض  دوربین کامپکت خود به یک دوربین با قابلیت تعویض لنز را دارید، یا احتمالاً قصد دارید پتانسیل عکاسی خود را فراتر از لنز کیت همراه دوربین خود گسترش دهید. در این نوشتار آنچه در مورد لنز نیاز دارید برای شما گرد آوردی کرده ایم.


نام یک لنز شامل تمام اطلاعات کلیدی در مورد آن می شود. برای مثال Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM را در نظر بگیرید:

  • RF = نوع مانت، از مانت های گوناگون در دوربین های کانن است که برای دوربین های EOS R طراحی و ساخته شده است.
  • 100mm = فاصله کانونی لنز را شامل می شود.
  • F2.8 = حداکثر دیافراگم لنر را سامل می شود.
  • L به این معنی است که این لنز یکی از چندین لنز "حرفه ای" (با کیفیت بالاتر) کانن سری L است.
  • Macro = شامل قابلیت ثبت تصاویر با بزرگنمایی ماکرو است.
  • IS = لنز دارای تثبیت کننده تصویر اپتیکال داخلی برای کاهش تاری ناشی از لرزش دوربین است.
  • USM = موتور اولترا سونیک، یک موتور فوکوس سریع و بی صدا است.
  • لنزهای تخصصی ممکن است المان های دیگری در نام خود داشته باشند که مربوط به طراحی یا فناوری‌های داخل آن ها می شود، مانند Fisheye ،DS (Defocus Smoothing) یا DO (Diffractive Optics).
  • برخی از لنزها نیز دارای II یا III در نام خود هستند. این نویسه ها به جای ویژگی لنز، شماره مدل آن لنز را نشان می دهند. به عنوان مثال، EF 75-300mm f/4-5.6 III USM سومین نسخه از این لنز زوم EF با محدوده فاصله کانونی 75-300 میلی متر، محدوده دیافراگم از f/4 تا f/5.6 و موتور USM است.

طیف گسترده لنزهای RF کانن چیزی را ارائه می دهد که برای هر سبک و نیاز عکاسی مناسب است، از لنزهای زاویه باز برای گرفتن کل صحنه گرفته تا لنزهای تله فوتو برای عکاسی از سوژه های دور در بر می گیرد.

مانت لنز و سازگاری دوربین

قبل از خرید هر لنزی، این نکته را در نظر بگیرید که آیا با دوربین شما سازگار است. هر دوربین Canon EOS از یکی از چهار مانت لنر کانن استفاده می کند. هر نوع لنز به گونه ای طراحی شده است که بر روی یک مانت لنز خاص قرار می گیرد:

  • لنزهای RF و RF-S برای استفاده با دوربین های بدون آینه سیستم EOS R استفاده می شوند-در زیر می توانید مشاهده کنید.
  • لنزهای EF، TS-E (تیلت شیفت) و MP-E (ماکرو) برای مانت EF در دوربین‌های Canon EOS DSLR طراحی شده‌ اند. از این لنز ها همچنین می توان در دوربین های EOS R System از طریق مانت آداپتور EF-EOS R Mount استفاده کرد.
  • لنزهای EF-S برای دوربین های DSLR APS-C هستند. و از آنها نمی توان در دوربین های DSLR فول فریم استفاده کرد، اما می توان آنها را با دوربین های EOS R System (فول فریم یا APS-C) با مانت آداپتور استفاده کرد.
  • لنزهای EF-M برای دوربین های بدون آینه EOS M هستند و با هیچ نوع دوربین دیگری سازگار نیستند.

همه دوربین‌های EOS R System دارای مانت RF یکسان هستند، به این معنی که هر دوربینی را می‌توان با هر لنز RF یا RF-S هماهنگ کرد. لنزهای RF-S برای دوربین‌های APS-C طراحی شده‌اند، اما می‌توان از آنها با دوربین‌های فول فریم EOS R System نیز استفاده کرد، اگرچه دوربین به‌ طور خودکار ناحیه تصویر را برش می‌دهد تا با پوشش کوچک‌ تر APS-C لنز مطابقت داشته باشد.

همچنین می توان از لنز RF فول فریم (یا لنز EF، با آداپتور) در دوربین سیستم APS-C EOS R مانند EOS R7، EOS R10 یا EOS R50 استفاده کرد. با این حال، حسگرهای APS-C کوچکتر از حسگرهای فول فریم هستند، به این معنی که حسگر از میدان دید کامل لنز استفاده نخواهد کرد. به جای آن، تصویر را به ناحیه فعال کوچکتر حسگر برش می دهد. در دوربین های کانن، ضریب برش 1.6 برابر است. این اثر زوم کردن بر روی تصویر را به همراه دارد و به لنز 50 میلی‌متری میدان دید یکسانی با لنزهای 80 میلی‌متری در دوربین‌های فول فریم (50 در 1.6 مساوی 80)، لنزهای 100 میلی‌متری میدان دید لنزهای 160 میلی‌متری می دهد.

برای محاسبه فاصله کانونی موثر لنز در دوربین APS-C، کافی است فاصله کانونی لنز را در 1.6 برابر ضرب کنید. یا، برای آسان‌ تر کردن کارها هنگام استفاده از لنز زوم با فاصله کانونی متغیر، برنامه رایگان Canon Photo Companion حاوی یک ماشین‌ حساب فاصله کانونی موثر است.


نام یک لنز کانن، در این مورد RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM، تمام جزئیات کلیدی مانند لنز هایی که با کدام دوربین سازگار هستند، فاصله کانونی و حداکثر دیافراگم آن را شامل می شود.

مانت های RF و RF-S برای استفاده با دوربین های Canon EOS R System طراحی شده اند. در مقایسه با مانت EF، مانت RF ارتباط بسیار سریع‌تری بین دوربین و لنز، پهنای باند انتقال داده بسیار بیشتر و پشتیبانی از آخرین فناوری‌های فوکوس، تثبیت‌ کننده تصویر و اپتیکال را امکان‌پذیر می‌کند.

فاصله کانونی چیست؟

فاصله کانونی یک لنز به معنای واقعی کلمه فاصله بین مرکز نوری آن و حسگر دوربین است. معمولاً می توانید این نوشته را روی لنز پیدا کنید. اگر یک لنز پرایم (فاصله کانونی ثابت) مانند 24 میلی متر یا 135 میلی مترباشد، این فقط یک عدد بروی لنز خواهد بود. اگر یک لنز زوم (فاصله کانونی متغیر) باشد، محدوده ای مانند 15-35 میلی متر یا 24-70 میلی متر خواهد بود.

فاصله کانونی یک لنز میدان دید آن را تعیین می کند و لنزها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: زاویه باز، استاندارد و تله فتو.

  • لنزهایی که دارای محدوده ی 35 میلی متر هستند - بیشتر صحنه ای را که در حال عکاسی هستید در عکس شما شامل می شود و این لنز ها را برای عکاسی منظره ایده آل می کند. لنزهایی که دارای محدوده ی کمتر از 24 میلی متر (معادل فول فریم) هستند گاهی اوقات به عنوان "اولترا واید" نیز شناخته می شوند.
  • لنزهای استاندارد معمولاً فاصله کانونی حدود 50 میلی متر دارند. گفته می شود که اینها چشم اندازی «طبیعی» دارند که تقریباً با چشم انسان مطابقت دارد. لنزهای استاندارد به طور معمول دارای فاصله کانونی در حدود 50 میلی متر هستند، گفته می‌ شود و این لنزها چشم‌ اندازی «طبیعی» دارند که تقریباً با چشم انسان مطابقت دارد که این لنز ها را به لنز های همه کاره، مسافرتی و پرتره تبدیل می کند.
  • لنز تله فوتو لنزی با فاصله کانونی 85 میلی متر یا بیشتر است. لنزهایی تا 600 میلی متر، 800 میلی متر یا حتی 1200 میلی متر هستند. لنزهای بالای 300 میلی‌ متر گاهی اوقات «سوپر تله‌فوتو» نامیده می‌شوند و معمولاً در ژانرهایی مانند عکاسی حیات‌ وحش و عکاسی ورزشی/اکشن استفاده می‌شوند، جایی که عکاسان معمولاً نیاز دارند از سوژه‌هایی از فاصله دور عکاسی کنند یا قسمت کوچکی از صحنه را انتخاب کنند.

برخی از لنزهای زوم بیش از یکی از این دسته‌ها را پوشش می‌دهند، و برخی از لنزهای عریض تا تله فوتو به عنوان مثال، 24-240 میلی‌متر را پوشش می‌دهند.

لنز پرایم بهتر است یا لنز زوم؟ زوم ها تطبیق پذیری بیشتری ارائه می دهند، به این معنی که برای آماده شدن برای موقعیت های مختلف عکاسی، نیازی به حمل لنزهای زیادی در کیت همراه خود ندارید. با این حال، پرایم‌ها معمولاً کیفیت نوری بهتری دارند و اغلب با دیافراگم‌های بازتر در دسترس هستند - در ادامه می توانید مشاهده کنید.


یک لنز با دیافراگم گسترده (واید) ، مانند Canon RF 50mm F1.8 STM ، نور بیشتری را بر روی حسگر دوربین شما فراهم می کند و به شما این امکان را می دهد تا با سرعت شاتر سریع تر عکاسی کنید و تصاویر واضح از سوژه های متحرک را ثبت کنید.

دیافراگم های باز نیز پس زمینه تار زیبایی ایجاد می کنند و این لنزها را برای عکاسی پرتره ایده آل می کنند. این تصویر با دوربین Canon EOS R6 با لنز Canon RF 50mm F1.8 STM در 1/2.500 ثانیه، f/1.8 و ISO 100 گرفته شده است.

دیافراگم

به زبان ساده، دیافراگم عدسی روزنه ای است که نور از آن عبور می کند. اندازه دیافراگم در f-stop به صورت f/2.8، f/4 و غیره بیان می شود. اسلش همیشه در نام لنز گنجانده نمی شود، اما مهم است، زیرا f-stop در واقع کسری است:

قطر دیافراگم = فاصله کانونی (f) تقسیم بر عدد f

پس ار درک این موضوع ، خواهید دانست که چرا عدد f کوچکتر به معنای دیافراگم بزرگتر است - و 1/4 بزرگتر از 1/16 است. هرچه این عدد کوچکتر باشد، حداکثر دیافراگم لنز بازتر است: f/1.4 بسیار عریض، f/4 باریک‌تر و f/16 حتی باریک‌تر است.

هرچه دیافراگم باز تر باشد ، نور بیشتری می تواند به حسگر دوربین شما منتقل شود، این بدان معناست که نتایج بهتری به ویژه در شرایط کم نور است. لنز با حداکثر دیافراگم باز (عدد f کوچک) به عنوان لنز "سریع" شناخته می‌شود – چون نور بیشتری را وارد حسگر می‌ کند، می‌توانید از سرعت شاتر سریع‌ تری نسبت به لنز با دیافراگم کوچک‌ تر برای رسیدن به این هدف (همان نوردهی) استفاده کنید.

علاوه بر این، دیافراگم عمق میدان تصویر را نیز تعیین می کند – یعنی اینکه چه مقدار از صحنه ای که عکاسی می کنید در فوکوس واضح است. دیافراگم باز (عدد f کوچکتر) عمق میدان کم ایجاد می کند و به عنوان مثال به پرتره ها پس زمینه تار جذابی می دهد. دیافراگم باریکتر (عدد f بزرگتر) منجر به عمق میدان عمیق تر می شود که برای وضوح جلو به عقب در منظره ای گسترده ایده آل است.

برخی از لنزهای زوم دارای حداکثر دیافراگم متغیر هستند، به این معنی که حداکثر دیافراگم که می توانید تنظیم کنید بسته به موقعیتی که زوم در آن تنظیم شده است متفاوت است. برای مثال، لنز RF 24-240mm F4-6.3 IS USM دارای حداکثر دیافراگم f/4 در انتهای 24mm و f/6.3 در انتهای 200mm است.

لنزهای پرایم عریض ترین دیافراگم ها را ارائه می دهند و آنها را به انتخابی عالی برای عکاسی در نور کم و همچنین ایجاد عمق میدان کم تبدیل می کند. به دلیل دقت نوری مورد نیاز، لنزهایی با دیافراگم بسیار باز می‌توانند پرهزینه باشند، اما نه همیشه - انتخاب‌ مقرون به صرفه این نوع لنز ها شامل لنز محبوب Canon RF 50mm F1.8 STM است.

با لنزهای زوم، انتخاب لنز با حداکثر دیافراگم نسبتاً وسیع، مانند f/2.8، تعادل عالی بین مزایای دیافراگم باز و انعطاف پذیری فواصل کانونی مختلف را به شما می دهد.


لنز RF 600mm F11 IS STM با حداکثر 5 مرحله تثبیت‌ کننده تصویر اپتیکال، تصاویر و ویدیوهای فوق‌العاده واضحی حتی اگر در حال عکاسی ورزشی و اکشن دستی هستید را ارائه می‌کند. ین تصویر با دوربین Canon EOS R با لنز Canon RF 600mm F11 IS STM در 1/1600 ثانیه، f/11 و ISO 800 گرفته شده است.

لنز Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM یک لنز زوم عالی برای ویلاگ و سفر است – تثبیت کننده تصویر قدرتمند 5.5 استاپ آن عکاسی با دست را آسان می کند.

کیفیت لنز، IS و سایر ویژگی‌هایی که باید جستجو کنید

کیفیت لنز، IS و سایر ویژگی‌هایی که باید به دنبال آنها باشید همه لنزها محصولات پیچیده مهندسی نوری و مکانیکی هستند، اما برخی از اجزا، مواد و فناوری‌ها گران‌تر از بقیه هستند. هزینه یک لنز ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی مانند نوع شیشه مورد استفاده، پوشش‌های ویژه یا فرآیندهای مورد استفاده در المان نوری برای کاهش مشکلاتی مانند تاری و فلیر شدن، یا ساخت و ساز دقیق و مواد مورد استفاده برای جلوگیری ازورود گرد و غبار و رطوبت باشد. لنزهای سری L کانن که پس از دیافراگم دارای یک L در نام لنز هستند، به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که عملکرد و دوام دقیق مورد نیاز کاربران حرفه ای را برآورده می کنند.

برخی از لنزها دارای تثبیت کننده تصویر (IS) داخلی برای مقابله با تاری تصویر ناشی از لرزش دوربین هستند. این لنزها با نام IS هستند. آنها ممکن است یک سوئیچ در طرفین برای فعال کردن IS و یک سوئیچ جداگانه برای جابجایی بین حالت های مختلف IS برای موقعیت های مختلف عکسبرداری داشته باشند یا نداشته باشند. برای مثال، اگر در شرایط کم نور عکاسی می‌کنید و نیاز به استفاده از سرعت شاتر آهسته دارید، IS برای شما مفید خواهد بود، حتی اگر به صورت دستی عکس می‌گیرید. IS همچنین اگر سه پایه ندارید، یا در جایی هستید که مجاز به استفاده ازسه پایه نیستید به شما کمک می کند. این ویژگی می تواند شامل انواع عکاسی از ورزش های موتوری گرفته تا کوهنوردی باشد. مشخصات یک لنز مجهز به IS شامل میزان سودمندی است که می توانید از IS مورد انتظار داشته باشید، اگرچه IS با فاصله کانونی، سرعت شاتر و سایر عوامل متفاوت است.

آیا می خواهید از حشرات، گل ها یا سایر سوژه های کوچک از نمای نزدیک عکاسی کنید؟ شما می توانید این کار را با تنظیمات مختلف انجام دهید، اما یک لنز ماکرو - با نام MACRO - به حداقل فاصله فوکوس نزدیک و بزرگنمایی 0.5 برابر یا بیشتر کمک می کند. به خاطر داشته باشید که لنز ماکرو همچنین می تواند برای انواع سوژه عای عکاسی استفاده شود – برای مثال، RF 24mm F1.8 MACRO IS STM، یک لنز با زاویه دید عریض فشرده و سبک است که برای عکاسی منظره و وبلاگ و همچنین عکاسی ماکرو ایده آل است.


لنز Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM یک لنز سریع و سبک وزن ایده آل برای عکاسی از مناظر و سوژه های ماکرو در فاصله 14 سانتی متری است.

لنز جمع و جور Canon RF 28mm F2.8 STM باعث می شود دوربین خود را به راحتی داخل کیف خود حمل کنید و آن را به راحتی حمل کنید.

وزن و اندازه لنز دوربین

اندازه و وزن یک لنز ممکن است برای شما مهم باشد، بسته به عواملی مانند تعداد لنزهای دیگری که از قبل در کیت خود دارید و با حمل چه چیزی احساس راحتی می کنید، دارد. اگرچه دوربین‌های EOS R System می‌توانند با لنزهای EF هم کار کنند (با یک آداپتور که کمی به وزن اضافه می‌کند)، بهتر است به لنزهای RF نگاه بیاندازید– به طور کلی، لنزهای RF کوچک‌تر و سبک‌تر از همتایان EF خود هستند. این لنز ها همچنین مزایای فنی متعددی مانند ارتباط سریعتر بین دوربین و لنز هستند.

حتی در بین لنزهای RF، ممکن است لنزهایی پیدا کنید که از نظر مشخصات بسیار نزدیک به نظر می رسند اما در اندازه متفاوت هستند. برای مثال، RF 24mm F1.8 MACRO IS STM و RF 28mm F2.8 STM، فواصل کانونی مشابهی دارند و هر دو لنزهای خوبی برای عکاسی در خیابان، مسافرت و روزمره هستند. با این حال، لنز دوم که به عنوان لنز "پنکیک" شناخته می شود، به این معنی که بسیار جمع و جور است که تنها 24.7 میلی متر طول و 120 گرم وزن دارد. ابعاد لنز نخست 63.1 میلی متر و وزن آن 270 گرم است. اگر اندازه و وزن اولویت شماست، لنز 28 میلی متری گزینه بسیار مناسی است. با این حال، لنز 24 میلی‌متری حداکثر دیافراگم بازتری را ارائه می‌کند و امکان عکاسی ماکرو با بزرگنمایی 0.5 برابر را در اختیار شما قرار می‌دهد.


لنز RF 14-35mm F4L IS USM در حال حاضر گسترده ترین لنز در محدوده لنزهای RF Canon است. در این لنز حداکثر دیافراگم f/4 در محدوده زوم ثابت می ماند، بنابراین هیچ تغییری در سرعت شاتر یا ISO هنگام زوم وجود ندارد. این تصویر با دوربین Canon EOS R5 با لنز Canon RF 14-35mm F4L IS USM در 35mm، 1.3 ثانیه، f/10 و ISO 100 گرفته شده است.

لنز Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM دامنه زوم بسیار گسترده ای از زاویه دید عریض تا تله فوتو (فاصله کانونی موثر 29-240 میلی متر) را در اختیار شما قرار می دهد که این لنز را برای سفر، حیات وحش و حتی عکاسی ماکرو مناسب می کند. همچنین برای وبلاگ نویسی عالی است، به خصوص اگر می خواهید از صحنه اطراف خود عکس بگیرید، و IS 4.5 استاپ آن به کاهش لرزش دوربین کمک می کند.

انتخاب یک لنز

آیا آماده‌اید قدم بعدی را بردارید و عکاسی خود را بیش از این پیش ببرید؟ توصیه‌های ما به شما کمک می‌کند لنزهای مناسبی را انتخاب کنید و عکس‌هایی را که همیشه آرزوی ثبت آن را داشتید بگیرید.

نویسندگان: ایمی دیویس و الکس سامرزبی

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: راهنمای انتخاب لنز برای تازه کاران