8 نکته برای استفاده حداکثری از نور موجود


ضروری ترین عنصر هر عکسی که می گیریم نور است. در این نوشتار نحوه جستجوی بهترین نور – طبیعی یا مصنوعی – و تنظیمات مورد نیاز برای گرفتن آن را بیابید.



زمانی که شرایط نوری با صحنه یا سوژه مقابل شما هماهنگ باشد، نتایج می تواند عالی باشد. یادگیری نحوه تشخیص بهترین منبع نور موجود، چه نور طبیعی و چه مصنوعی، می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. بهتر از همه، برای استفاده حداکثری از آن به یک کیت نورپردازی گران قیمت نیاز ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید یک چشم برای نور خوب است. وقتی شروع به جستجو کردید، متوجه خواهید شد که همه جا نورهست.

در این نوشتار هشت نکته برای تسلط بر عکاسی در نور موجود، وجود دارد.


1. از زمان روز به نفع خود استفاده کنید




نزدیک به غروب، زاویه کم نور خورشید گرم تر، نرم تر و جوی تر است. نور جزئیات را به تصویر می کشد و بر محیط اطراف با بازی جذابی از هایلایت ها و سایه ها تاکید می کند. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 24mm، 1/100 ثانیه، f/10 و ISO640 گرفته شده است.
در ظهر یک روز صاف، نور خورشید از بالا به پایین، به رنگ سرد است و سایه های خشن را بر روی ساحل رودخانه پورتو ایجاد می کند. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 44mm، 1/125 ثانیه، f/10 و ISO100 گرفته شده است.

زمین همیشه در حال چرخش است، بنابراین زاویه و کیفیت نور طبیعی همیشه در حال تغییر است. در ظهر، در زیر یک خورشید درخشان در یک آسمان صاف، نور از بالا به پایین و سخت خواهد بود و تصاویری با کنتراست قوی ایجاد می کند. این نوع نور خوشایند عکاسان نیست، اما اگر هدف این باشد که نور خورشید بخشی از صحنه باشد، می تواند کارساز باشد.

هنگامی که خورشید در آسمان پایین می‌آید، نور مجبور است بیشتر از جو زمین را بپیماید. طول موج های پایین تر در طیف رنگی، مانند آبی و بنفش، توسط ذرات موجود در جو پراکنده می شوند، بنابراین رنگ ها نرم تر و گرم تر می شوند. به همین دلیل است که نور عصر و غروب خورشید به رنگ قرمز و زرد پر جنب و جوش هستند و به همین دلیل است که زمان درست پس از طلوع خورشید و درست قبل از غروب آن به عنوان ساعت طلایی شناخته می شود.


2. از شرایط آب و هوایی حداکثر استفاده را ببرید




نور مه آلود در یک صبح زمستانی برای گرفتن عکس های جوی از مناظر حومه شهر ایده آل است.در ظهر یک روز صاف، نور خورشید از بالا به پایین، به رنگ سرد است و سایه های خشن را بر روی ساحل رودخانه پورتو ایجاد می کند. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 44mm، 1/125 ثانیه، f/10 و ISO100 گرفته شده است.


شرایط آب و هوایی تاثیر زیادی بر کیفیت نور طبیعی دارد. در یک روز ابری، ابرها نور خورشید را پخش می‌کنند و شدت سایه‌ها کمتر می‌شود. به طور مشابه، مه و باران می توانند نور را بیشتر نرم و خنک کنند.

زمان نیز نقش مهمی ایفا می کند. بستگی به این دارد که در کجای جهان هستید، اما به طور کلی در زمستان، شیب زمین به این معنی است که خورشید دورتر است و زاویه نور را تندتر می کند. بنابراین حتی اگر روزها کوتاهتر هستند، ما به طور موثر نور جهت دار بیشتری برای کار با آن داریم. از سوی دیگر، در طول تابستان، خورشید به اوج بالاتری در آسمان می‌رسد، بنابراین در ساعت های حوالی ظهر، از بالا به پایین و کمتر عکس‌ پسند است.

سباستین دوو، سفیر کانن، توضیح می‌دهد: «انتخاب تنظیمات شما می‌تواند در زمستان، هنگام عکاسی از برف یا آسمان ابری، پیچیده‌تر باشد. "بهتر است نوردهی خود را در مقایسه با تنظیم نوردهی خودکار کمی افزایش دهید، بنابراین برف یا آسمان بیشتر سفید به نظر می رسد تا خاکستری. عکاسی سیاه و سفید راه خوبی برای بهبود جنبه دراماتیک این فصل است، در حالی که مه، ابر کم یا آب نیز می‌توانند حال و هوای خاصی به عکس‌های زمستانی اضافه کنند."



3. از نور موجود برای پرتره استفاده کنید




روشنی که نور خورشید در این تصویر جاری می شود برای جلوه های چشمگیرتر استفاده شده است و عنصر مهمی از تصویر را تشکیل می دهد. این تصویر بوسیله  با دوربین Canon EOS R6 با لنز Canon RF 50mm F1.2L USM در 1/1500 ثانیه، f/2 و ISO200 توسط خاویر کورتزگرفته شده است.قرار دادن سوژه خود در کنار یک پنجره بزرگ یا نورگیر یک راه ایده آل برای مهار نور موجود است. پنجره کناری در سمت چپ دوربین در اینجا یک فضای جذاب از نور نرم و طبیعی ایجاد می کند. می توانید با پرده یا توری آزمایش کنید تا نور را برای اثر مورد نظر پخش کنید. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 50mm F1.8 STM در 1/200 ثانیه، f/2.8 و ISO500 گرفته شده است.


در بیشتر محیط‌های داخلی، یک پنجره مجموعه ای از نور ملایم شبیه به یک جعبه نرم استودیویی را ارائه می دهد. بنابراین اگر در حال عکسبرداری از افراد هستید، از آنها بخواهید به پنجره نزدیکتر شده و نور مصنوعی را خاموش کنید.

همچنین می توانید از یک رفلکتور برای بازتاب نور از فضای باز به سوژه خود استفاده کنید. یک رفلکتور می تواند چیزی به سادگی یک تکه بزرگ کارت سفید یا فویل قلع باشد. رفلکتور نور نرم و طبیعی ایجاد می‌کند که می‌توانید آن را زاویه‌دهی کنید و دقیقاً مثل اینکه یک فلاش عمل می کند.




در این تصویر از رفلکتور برای تابش نور به سایه ها و کاهش کنتراست استفاده شده است. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 50mm F1.8 STM در 1/250 ثانیه، f/5.6 و ISO100 گرفته شده است.یک رفلکتور ساده می تواند برای پرتره در روزهای آفتابی مفید باشد. در اینجا نور مستقیم خورشید سایه های خشن ایجاد می کند. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 50mm F1.8 STM در 1/250 ثانیه، f/5.6 و ISO100 گرفته شده است.


کیفیت نور تفاوت زیادی در پرتره های فضای باز شما ایجاد می کند. نور شدید خورشید می‌تواند نسبت به چهره‌ها بی‌رحمانه باشد، زیرا سایه‌های خشن ایجاد می‌کند و باعث می‌شود سوژه‌ها چشمان خود را بچرخانند. شرایط ابری عالی است، زیرا نور ملایم سایه ها را کاهش می دهد.

اگر خورشید می‌درخشد و نمی‌توانید منتظر پوشش ابر باشید، می‌توانید عکس‌های پرتره را در سایه درخت یا ساختمان امتحان کنید، زیرا نور ملایم‌ تر است. یا می توانید نور را با یک رفلکتور کنترل کنید، یا با سایه زدن به سوژه، تابش نور به سایه ها یا استفاده از یک پانل انتشار انجام دهید. یک رفلکتور کارآمد و مقرون به صرفه 5 در 1 ایده آل است. هنگام انتخاب رنگ رفلکتور، رنگ پوست مدل را در نظر بگیرید.




در مقایسه، پانل انتشار از یک رفلکتور 5 در 1 نور خورشید را برای ایجاد یک پرتره متعادل تر نرم می کند. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 50mm F1.8 STM در 1/250 ثانیه، f/5.6 و ISO100 گرفته شده است.در اینجا، از رفلکتور برای سایه انداختن صورت در مقابل خورشید برای نتایج نرم‌تر استفاده شده است. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 50mm F1.8 STM در 1/250 ثانیه، f/5.6 و ISO640 گرفته شده است.


4. از نور کم به نفع خود استفاده کنید


تثبیت‌کننده تصویر درون بدنه (IBIS) در دوربین‌های سیستم EOS R مانند EOS R6 به شما امکان می‌دهد در نور کم و با سرعت شاتر پایین عکس‌های دستی بگیرید. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 27mm، 2 sec، f/11 و ISO100 گرفته شده است.


همانطور که خورشید به زیر افق می‌افتد، نور طبیعی باقی‌مانده رنگ‌های آبی سرد گرگ و میش را به خود می‌گیرد. این می تواند فرصتی مناسب برای بیرون رفتن با دوربین تان باشد. اما از آنجایی که سطح نور بسیار کم است، به دوربینی با عملکرد خوب در نور کم نیاز دارید. دوربین‌هایی با حسگر بزرگ‌تر می‌توانند نور طبیعی  بیشتری را جمع‌آوری کنند، به‌ ویژه زمانی که در ترکیب با لنزی با حداکثر دیافراگم گسترده استفاده می‌شوند.

هنگام گرگ و میش، ممکن است لازم باشد سرعت شاتر خود را کاهش دهید تا نور بیشتری به حسگر دوربین شما برسد. دوربین‌های بدون آینه دارای IBIS برای انجام این کار بسیار مناسب هستند، بنابراین می‌توانید دوربین را برای نوردهی یک ثانیه یا بیشتر بدون نگرانی در مورد لرزش دوربین که عکس را خراب می‌کند، در دست بگیرید.


5. بهترین تنظیمات را برای محیط اطراف خود انتخاب کنید




سعی کنید از حالت دستی (M) با ISO خودکار برای تصاویر نور طبیعی استفاده کنید تا بر سرعت شاتر و دیافراگم کنترل داشته باشید.لنزهایی با دیافراگم بازتر یا «سریع‌تر»، مانند Canon RF 50mm F1.8 STM یا RF 24mm F1.8 MACRO IS STM، برای عکاسی در نور کم ایده‌آل هستند.


اگر در تنظیم دیافراگم و سرعت شاتر خود راحت هستید، یکی از بهترین حالت های نوردهی برای عکاسی در نور طبیعی حالت دستی (M) با ISO خودکار است. به این ترتیب، دوربین بهترین ISO را برای نور موجود انتخاب می کند. یک تنظیم نوردهی عمومی خوب در نور روز سرعت شاتر 1/200 ثانیه، دیافراگم f/8 و ISO خودکار است. در شب، وقتی سطح نور پایین‌تر است، دیافراگم را روی f/2.8 یا هر دیافراگم بازتر است باز کنید تا سطح ISO را برای عکس‌های واضح‌ تر و با نویز کمتر پایین نگه دارید. اینجاست که لنز با حداکثر دیافراگم سریع، مانند Canon RF 50mm F1.8 STM، بسیار ارزشمند است.

نور کم اغلب به معنای عکاسی با ISO بالا است که می تواند منجر به افزایش نویز تصویر شود. فوکوس خودکار نیز می تواند چالش برانگیزتر باشد. اما هنگام استفاده از دوربینی با عملکرد خوب در نور کم، مانند Canon EOS R6 یا EOS R7، همچنان می‌توانید نتایج تمیزی را با ISOهای بالا مانند 3200 یا بیشتر دریافت کنید. علاوه بر این، سیستم فوکوس خودکار پیشرو تقریباً در تاریکی مطلق کار می کند.


6. تعادل رنگ سفید را با شرایط دما مطابقت دهید



تنظیمات تراز سفیدی خود را با شرایط مطابقت دهید تا رنگ ها دقیق باشند.


علاوه بر کیفیت نور طبیعی، باید به رنگ آن نیز فکر کنیم. این کار می تواند در طول روز تغییر کند. صبح، هوا کاملا گرم است. ظهر هوا خنک تر است و عصر دوباره گرم می شود. ما این را بر حسب درجه کلوین اندازه‌گیری می‌کنیم، و این تغییر می‌تواند از 2000K در سپیده دم به 7000K در نور کامل روز تغییر کند.

اگر در سایه یا زیر ابر هستید، رنگ‌ها نیز می‌توانند سردتر شوند. به این ترتیب، تعادل رنگ سفید خود را با استفاده از یکی از حالت های از پیش تعیین شده مطابق با شرایط تنظیم کنید. اگر شک دارید، با فرمت RAW عکاسی کنید، زیرا می‌توانید پس از ویرایش تصاویر خود در پردازش RAW و نرم‌افزار ویرایش عکس مانند Digital Photo Professional رایگان Canon، تعادل رنگ سفید را انتخاب کنید.


7. پس از تاریکی از نورهای طولانی عکس بگیرید




می‌توانید از برنامه Canon Camera Connect برای شروع و توقف نوردهی با لامپ تلفن همراه خود استفاده کنید.نوردهی طولانی، ابرهای با حرکت آهسته را در اینجا محو می کند. این تصویر توسط Canon EOS R6 با لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 29mm، 137 sec، f/22 و ISO100 گرفته شده است.


قرار دادن دوربین خود بر روی یک سطح ثابت یا روی یک سه پایه به شما امکان می دهد صحنه هایی را در گرگ و میش یا حتی با نور مهتاب ثبت کنید، به این معنا است که می توانید با سرعت شاتر بسیار پایین که تا چند ثانیه یا بیشتر می رسد عکس بگیرید. اگر دوربین خود را با برنامه Canon Camera Connect متصل باشد، می‌توانید از تلفن همراه خود برای فعال کردن شاتر، شروع و توقف نوردهی با لامپ و عکاسی از راه دور استفاده کنید. اگر دوربین شما در موقعیتی قرار دارد که دیدن صفحه LCD برای شما دشوار است یا برای عکس هایی که حتی کوچکترین حرکت دوربین باعث تاری یا خراب شدن جلوه می شود، مفید است.



8. مراقب سوژه و محیط اطراف خود باشید




چراغ‌ های تار خیابان، پس‌زمینه‌ ای جوی را برای این پرتره کم نور فراهم می‌کند. این تصویر بوسیله Canon EOS R با لنز Canon RF 85mm F1.2L USM DS در 1/160 ثانیه، f/1.2 و ISO800 گرفته شده است.از جبران نوردهی منفی برای کم نور جلوه دادن پیش زمینه برای سایه های پررنگ در برابر غروب خورشید استفاده کنید. این تصویر بوسیله Canon EOS R6 با لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 24mm، 1/250 ثانیه، f/16 و ISO100 گرفته شده است.

کیفیت های مختلف نور طبیعی می تواند برای موضوعات خاصی مناسب باشد. به عنوان مثال، نور ظریف پنجره می تواند برای پرتره های کم رنگ ایده آل باشد. در مقابل، نور مستقیم خورشید برای به نمایش گذاشتن رنگ‌ها و بافت‌های پر جنب و جوش مانند خز یا پر در عکاسی از حیات وحش بسیار عالی است. سایه‌های بلند می‌تواند به خوبی برای صحنه‌های معماری و خیابان کار کنند، در حالی که نور پس‌ زمینه از غروب خورشید برای ثبت تصاویر در برابر آسمان پر جنب و جوش ایده‌آل است.

همچنین می توانید از هر نور مصنوعی موجود، مانند چراغ های خیابان، لامپ های رومیزی یا درخشش آتش سوزی یا گودال آتش، نهایت استفاده را ببرید.

تنوع فوق‌ العاده‌ای از نورهای موجود در آنجا وجود دارد، بنابراین هر زمان که با دوربین خود بیرون رفتید، از خود بپرسید: آیا نور سخت است یا نرم، قوی یا ضعیف، گرم یا سرد، از بالا به پایین یا جانبی. با این اصول نورپردازی آشنا شوید و می توانید مطمئن باشید که عکس های شما بدون توجه به شرایط عالی خواهند شد.


منبع این نوشتار: 8 نکته برای استفاده حداکثری از نور موجود توسط جیمز پترسون