در این صفحه با شما علاقه مندان به عکاسی نجوم چند نکته کلیدی به اشتراک می گذاریم.



  • مکان درست ، زمان مناسب

همانند همه اشکال عکاسی ، کلید موفقیت در عکاسی نجوم این است که مطمئن شوید در زمان مناسب در مکان مناسب هستید. گرچه ممکن است بیدار ماندن یا زود بلند شدن برای عکاسی آسمان وسوسه انگیز باشد ، اما باید به یاد داشته باشید که صاف ترین آسمان شب را می توانید با چند ساعت رانندگی در خارج از شهرها و یا شهرهای بزرگ پیدا کنید.

به یاد داشته باشید ، در هر زمان از سال می توانید از ستارگان عکاسی کنید ، اما چشمگیر ترین و جذاب ترین عکس های نجوم را در نیمکره جنوبی می توانیم از اواسط ماه اردیبهشت تا اواسط شهریور ، با اوج گرفتن در تیر ماه، عکاسی کنیم.

همچنین مهم است که زمان چرخه ماه و همچنین زمان سال را در ذهن داشته باشیم. ماه جدید روشن ترین شرایط عکاسی را فراهم می کند اما یک کامل ماه یا نیم کامل می تواند زمینه های شما را جالب تر کند. نکته اصلی سازگاری با نور و شرایط عکسبرداری است.

 

  • بهترین ابزار برای عکاسی نجوم

عکاسی نجوم همه چیز در مورد تاریکی است بنابراین داشتن ابزار مناسب دوربین برای گرفتن هرچه بیشتر نور مهم است. هر آنچه شما نیاز دارید در اینجا موجود است:

 

دوربین فول فریم

حسگرهای موجود در دوربین های فول فریم دارای پیکسل های بزرگتری هستند که نور بیشتری را ثبت می کنند. ، همه دوربین های  بدون آینه و DSLR فول فریم کاملاً مناسب عکاسی نجوم هستند.

 

از لنزهای زاویه باز با دیافراگم باز استفاده کنید

لنزهای زاویه باز به شما این امکان را می دهند بیشتر آسمان شب را در دید داشته باشید. لنزهای پرایم معمولاً دیافراگم وسیع تری نسبت به لنزهای زوم دارا هستند، مانند f / 1.2 ، f / 1.4 ، f / 1.8 و f / 2.8 ، که نور بیشتری را به دوربین شما وارد می کنند. این بدان معناست که شما می توانید با حساسیت (ISO) کمتری این کار را انجام دهید، این کار از این جهت مهم می باشد که هرچه از حساسیت (ISO) بیشتری استفاده کنید ، دانه دانه های (Grain) بیشتری در تصاویر خود خواهید داشت.

 

یک سه پایه محکم تهیه کنید

از آنجا که عکاسی نجوم تماماً عکاسی در شرایط کم نور با سرعت شاتر پایین است، استفاده از سه پایه محکم برای پایدار نگه داشتن دوربین یک کار ضروری است. سه پایه در انواع قیمت ها وجود دارد اما ارزش داشتن یک سه پایه جمع و جور و سبک کمی بیشتر است زیرا ممکن است مجبور به پیمودن مسیر های گوناگون شوید تا بهترین مکان های عکسبرداری را پیدا کنید.

 

از کنترل از راه دور / تأخیر در شاتر استفاده کنید

مکانیزم رها کردن یا تاخیر در شاتر به شما امکان را می دهد که لرزش های دوربین را که معمولاً هنگام استفاده از دست برای آزاد کردن شاتر وارد می شوند را از بین ببرید. همچجنین، به شما کمک می کند تا تصاویر واضح تری را حتی در سرعت شاتر پایین نیز ثبت کنید.

 

از گرم کننده های دستی استفاده کنید

با نصب گرم کننده دستی بر روی لنز خود می توانید آن را به اندازه کافی گرم نگه دارید تا بخار آب موجود در هوا در انتهای آن متراکم نشود و اینکار منجر به تصاویر واضح تر می شود ، و همچنین دستان شما را در طی روند کار گرم نگه می دارد.

 

مشعل سر قرمز

مشعل سر قرمز نه تنها به شما کمک می کند آنچه در تاریکی شب انجام می دهید را ببینید ، بلکه به چشمان شما کمک می کند تا با کمبود نور سازگار شوند و دید در شب شما را بهبود می بخشد.

 

 

  • بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی نجوم

 

در حالت دستی + RAW عکس بگیرید

حالت دستی به شما این را  امکان می دهد تا تنظیمات دوربین خود را کنترل و تنظیم کنید. به همین ترتیب ، هنگام ویرایش و درجه بندی رنگی تصاویر، فایل های تصویری RAW به شما امکان انعطاف پذیری بهتری را می دهد.

 

 

تثبیت کننده و کاهش دهنده نویز را خاموش کنید

از آنجا که برای ثابت نگه داشتن دوربین خود به سه پایه خود وابسته خواهید بود ، مهم است که OIS (تثبیت کننده تصویر نوری) را بر روی لنز خود خاموش کنید. اگر بدنه دوربین شما دارای IBIS (تثبیت کننده تصویر داخل بدن) است ، باید آن را نیز خاموش کنید. بهتر است هنگام عکاسی نیز کاهش دهنده نویز را خاموش کنید ، زیرا می تواند دوربین شما را بی مورد کُند کند.

 

 

تمرکز دستی با لایو ویو

اطمینان حاصل کنید که لنز شما در حالت فوکوس دستی قرار  شده باشد و دیافراگم را به اندازه عرض باز کنید (مانند f / 1.8 یا f / 2.8). لایو ویو را روشن کنید و دوربین خود را به سمت آسمان شب روی سه پایه خود قرار دهید. با استفاده از فوکوس دستی ، رینگ فوکوس را بروی لنز خود تنظیم کنید تا ستاره ها تیز شوند. توجه داشته باشید که هرچه ستاره ها کوچکتر به نظر برسند ، تمرکز آنها نیز تیزتر است. همچنین می توانید روی صفحه نمایشگر  خود بزرگنمایی کنید تا به شما کمک کند تا فوکوس کنید.

 

 

ISO و سرعت شاتر را تنظیم کنید

در حالت دستی ، ISO 2000 و سرعت شاتر 15 ثانیه را انتخاب کنید. این یک نقطه شروع برای شروع شماره گیری در تنظیمات شما خواهد بود.

 

یک عکس آزمایشی بگیرید و هیستوگرام خود را مرور کنید

استفاده از یک شاتر از راه دور یا تاخیر شاتر 2 ثانیه برای اطمینان از عدم لرزش دوربین. یک عکس آزمایشی بگیرید و هیستوگرام خود را مرور کنید. روی عکس خود بزرگنمایی کنید و ستاره ها را بررسی کنید. اگر مسیرهای ستاره ای طولانی و استریپی مشاهده کردید ، زمان نوردهی شما بسیار طولانی است و باید سرعت شاتر خود را افزایش دهید. تا زمانی برای شما رضایت بخش شود ، به این کار دامه دهید و به این تنظیمات پایبند باشید.

 

 

بازی در اطراف با نور

هنگامی که از ترکیب و نوردهی خود راضی بودید ، وقت آن است که از مشعل و یا از نور تلفن همراه خود استفاده کنید تا نور را به پیش زمینه خود اضافه کنید.

*به یاد داشته باشید که زمان های طولانی در نوردهی می تواند به عکس های نجوم شما لطمه وارد کند.

 

از عکاسی نجوم لذت ببرید. 


منبع:

1) Best Gear and Settings for Astrophotography