Canon EOS R5 Mark II - حسگر 45 مگاپیکسلی، فیلم برداری 8K با حالت خام تا 60 فریم بر ثانیه، گریپ خنک کننده جدید و و درگاه HDMI A

دوربین Canon EOS R5 Mark II دارای حسگر فول فریم 45 مگاپیکسلی BSI با فوکوس خودکار هوشمند Dual Pixel، AF کنترل چشم، سرعت خواندن بیشتر و انواع ویژگی‌های هوشمند مبتنی بر یادگیری فراوان است. برای فیلمسازان، این دوربین ویدیوی 12 بیتی خام 8K تا 60 فریم بر ثانیه را ارائه می دهد، همچنین 4K 120 فریم بر ثانیه با صدا، صدای 4 کاناله، IBIS، ادغام بهتر با فرمت های Canon Cinema EOS، Canon Log 2، یک گریپ خنک کننده جدید برای فیلم برداری در مدت زمان طولانی تر.

شرکت Canon دو دوربین بدون آینه پرچمدار جدید را در 27 تیر 1403 معرفی کرد: Canon EOS R1 و Canon EOS R5 Mark II. تمرکز این نوشتار، بر روی مدلR5 Mark II با فیلم برداری 8K با وضوح بالا، خواهد بود. اگر می‌خواهید درباره EOS R1 بیشتر بدانید، نوشتار دیگر ما را که به دوربین اختصاص داده شده است، بررسی کنید. (دوربین Canon EOS R1 - یک پرچمدار جدید برای نسل ترکیبی)

اکنون، بیایید نگاهی به آنچه که EOS R5 Mark II جدید بیندازیم.

Canon EOS R5 Mark II – حسگر بازخوانی شده سریع 45 مگاپیکسلی

این دوربین دارای حسگر فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS 45 مگاپیکسلی با نور در پشت (BSI) است که به تازگی توسعه یافته است. برای پردازش سریعتر تمام داده های حسگر، دوربین از شتاب دهنده DIGIC Canon و پردازشگر تصویر DIGIC X بهره می برد.

طبق اعلام شرکت کانن سرعت بازخوانی حسگر 60 درصد سریع‌تر در مقایسه با R5 است که منجر به کنترل بهتر شاتر، سرعت شاتر 1/64000 و سرعت عکس‌ برداری پیوسته تا 30 فریم در ثانیه می‌شود. البته این حسگر دارای یک IBIS با تثبیت حداکثر 8.5 استاپ نیز است.

EOS R5 Mark II شامل آخرین نسل سیستم فوکوس خودکار کانن به نام Dual Pixel Intelligent AF است. این نسل فوکوس باعث پیشرفت های مختلفی می شود مانند:

  • ردیابی بهتر (تقاطع سوژه، تشخیص نیم تنه بالای بدن، اجتناب از موانع با تخمین ناحیه سر)
  • اولویت اقدام - حالت ورزش را تشخیص می دهد و فوکوس را به نقطه مورد علاقه (توپ) منتقل می کند.
  • ثبت اولویت افراد - حداکثر 10 نفررا می توان ثبت کرد که سیستم AF همه آنها را اولویت بندی می کند (تشخیص چهره بهبود یافته حتی در نمایه انجام می شود). می توانید حداکثر 10 فایل را روی کارت ذخیره کنید (هر کدام دارای 10 چهره هستند).

R5 Mark II اکنون دارای ویژگی AF کنترل چشم بهبود یافته که پیش تر در EOS R3 موجود بود است: حسگر تعداد پیکسل بالاتردر حسگر، ناحیه بزرگتر تشخیص چشم و سرعت تشخیص حرکت چشم 2 برابر افزایش یافته است.

ویژگی‌های هوشمند بیشتر شامل کاهش نویز تصاویر خام و ارتقاء مقیاس 4 برابری درون دوربین (برای عکس‌های 180 مگاپیکسلی) که بر اساس الگوریتم یادگیری عمیق است. تصویربرداری از پیش‌پیوسته زمانی که شاتر در حالت نیم‌ فشار است شروع به بافر کردن 15 فریم می‌کند و با فشار کامل شاتر تمام تصاویر (HEIF/JPEG یا خام) را ذخیره می‌کند.

ویژگی‌های ویدیویی - فیلم برداری 8K خام تا 60 فریم در ثانیه، فیلمبرداری 4K تا 120 فریم در ثانیه همراه با صدا

Canon اعلام کرده است که EOS R5 Mark II ویژگی های جدیدی را برای فیلمسازان ارائه می دهد و این سری (R5) را به سری Cinema EOS نزدیک می کند. این دوربین فیلمبرداری 8K تا 60 فریم در ثانیه 12 بیتی را به صورت خام ضبط شده داخلی ارائه می دهد. در واقع، 8K فقط به صورت خام در دسترس است.

علاوه بر این، R5 Mark II در حالت 4K تا 120 فریم بر ثانیه را همراه با صدا (پرش خط) یا در حالت 4K تا 30 فریم در ثانیه (بیش نمونه از 8K) ارائه می دهد. به غیر از حالت 12 بیت خام (برای رزولوشن های پایین تر در حالت کراپ موجود است)، این از دوربین کدک های XF-HEVC، XF-AV S (mp4) را نیز پشتیبانی می کند.

نمایه‌های تصویر سفارشی اکنون شامل Canon Log 2، Log 3، Canon 709/BT.709 Std.، یا PQ/HLG هستند. این دوربین از نام‌گذاری فایل استاندارد صنعتی استفاده می‌کند (ساختار پوشه و تنظیمات نام فایل مانند تنظیمات سری Canon Cinema EOS).

R5 Mark II دارای ویژگی های کمکی برای فیلمبرداری نیز است مانند مانیتور شکل موج، رنگ کاذب و نمایشگر زبرا (گورخری) است. سایر عملکردهای مفید عبارتند از پیش ضبط، ضبط پروکسی، ردیابی سوژه AF، چراغ شمارش و حالت فیلم HDR.

عکاسی دوگانه (Dual shooting) امکان گرفتن عکس هایی با وضوح بالا (حتی در حالت پیوسته) را در حین فیلمبرداری (بدون وقفه) فراهم می کند. این اولین باری است که دوربین های EOS می توانند این کار را انجام دهند. با این حال، فقط در هنگام فیلمبرداری FullHD امکان پذیر است.

سرانجام (برای اولین بار در بدنه بدون آینه)، کانن R5 Mark II را به یک کانکتور HDMI نوع A (HDMI با اندازه کامل) مجهز شده است که می تواند سیگنال ویدئویی خام را تولید کند. این دوربین همچنین تا 4 کانال ضبط صوتی 24 بیتی را نیز ارائه می دهد.

با لنز دوگانه ویژه کانن، می‌توانید ویدیوهای سه‌ بعدی برای عینک‌های واقعیت مجازی بگیرید و فیلم‌ها را در قالبی معادل تماشای یک‌ چشمی با عینک واقعیت مجازی مرور کنید.

بدنه دوربین، لوازم جانبی

بدنه دوربین مقاوم در برابر گرد و غبار و آب است و از آلیاژ منیزیم برای سبک تر شدن و بادوام تر شدن ساخته شده است. EVF بدون خاموشی دارای 5.76 میلیون نقطه است و به گفته کانن R5 Mark II دو برابر روشن تر از R5 است.

R5 Mark II ارای به یک باتری جدید برای ضبط ویدیوی خام 8K در داخل لست. که Canon LP-E6P نامیده می شود و ظرفیتی مشابه LP-E6NH قبلی (2130 میلی آمپر ساعت) دارد، اما اکنون می تواند حداکثر جریان تخلیه مداوم 6.0 آمپر را حفظ کند. و پرسشی که می‌ماند: چه مدت زمان را می‌ توان در حالت فیلم برداری 8K و 60 فریم بر ثانیه را پیش از اتمام باتری ضبط کرد؟

ارتباط از طریق Wi-Fi 6E یا 2.5 Base-T Ethernet (از طریق دستگیره اختیاری با درگاه اترنت) امکان پذیر است. در موردباتری گریپ ها، سه مدل جدید برای R5 Mark II در دسترس است:

  • گریپ استاندارد -که فقط شامل بسته های باتری اضافی و کنترل برای عکسبرداری عمودی است.
  • گریپ برای شبکه – شامل یک کانکتور اترنت Base-T 2.5G است.
  • گریپ دارای خنک کننده - دارای یک سیستم خنک کننده فعال است که گرما را از قسمت های داخلی دوربین دور می کند و در نتیجه زمان ضبط را طولانی می کند. همچنین شامل کانکتور اترنت نی2.5G Base-T نیز است.

قیمت و زمان در دسترس قرار گرفتن

Canon EOS R5 Mark II در آگوست 2024 در دسترس خواهد بود و قیمت بدنه آن 4299 دلار تعیین شده است. R5 Mark II با لنز کیت RF 24-105mm F4L به قیمت 5399 یورو خواهد بود. قیمت گریپ خنک کننده جدید نیز 399 دلار است.