دوربین Canon EOS R1 - یک پرچمدار جدید برای نسل ترکیبی

Canon EOS R1 یک پرچمدار جدید برای عصر هیبریدی است. EOS R1 جدید کانن نشان دهنده اوج قدرت هیبریدی کانن است. دارای لیست طولانی ویژگی های آن که شامل ضبط ویدیوی 6K 60P RAW، 4K، 120P، صدای 24 بیتی 4 کاناله، عکسبرداری در حین ضبط ویدئو و حتی یک چراغ شمارشگر، فضای رنگی C-log2 و C-log3، XF-AVC-S و XF-HEVC-S، ساختار فایل Cinema EOS، است. همچنین دارای سیستم فوکوس خودکار هوشمند DualPixel، تثبیت‌کننده تصویر 8.5 استاپ و سطح جدیدی از ادغام هوش مصنوعی در دوربین (در حال حاضر فقط برای عکس‌ها) است. EOS R1 چیزی بیش از یک برگه از مشخصات است. کانن این دوربین را با تمام کنترل های پیشرفته و ارگونومی حرفه ای خود زیبا طراحی کرده است. همه این ویژگی ها در یک شاسی بسیار بادوام، آماده برای سخت ترین محیط ها و شرایط قرار گرفته اند. این ویژگی های موجود در پرچمدار بدون آینه کانن به نوعی اولین در پرچمدار هیبریدی این شرکت است.

اگر به دنبال نوشتاری در مورد EOS R5 Mark II هستید، بر روی این پیوند کلیک کنید!

ورود Canon به Mirrorless به آرامی آغاز شد. این غول ژاپنی ابتدا کار خود را با EOS R در آغاز کرد و به آرامی راه خود را به دوربین های حرفه ای تر باز کرد. EOS-R1 که به تازگی معرفی شده است، این محدوده را به عنوان سنگ کلیدی حرفه ای در EOS R تکمیل می کند. در هسته EOS R1، یک حسگر انباشته BSI با 24 مگاپیکسلی و جدیدترین X-Processor Canon را قرار دارد. این دو، ویژگی های جدید زیادی را امکان پذیر می کند. این موارد شامل خواندن بسیار سریع حسگر، قابلیت‌های بهبود یافته DualPixel AF، گزینه‌های پیشرفته ضبط ویدیو، ظروف و نرخ فریم، عملکرد بدون درز عکس‌برداری-فیلم و موارد دیگر است.

ویژگی های ویدئویی ارتقا یافته

EOS R1 یک دوربین بسیار سریع است. پرچمدار جدید کانن از حسگر و خط پردازشی جدید برای دستیابی به سرعت های چشمگیر، از بازخوانی تا نرخ فریم، استفاده می کند. BSI CMOS انباشته شده جدید باید 40 درصد کاهش سرعت بازخوانی را در مقایسه با (از قبل سریع تر) EOS R3 ایجاد می کند. این ویژگی باید اثر رولینگ شاتر را به سطوح ناچیز کاهش دهد. دوربین گزینه های مختلف ضبط را ارائه می دهد.(ویدیوهای 12 بیتی RAW تا 6K 60P) . این دوربین همچنین از فضای رنگی C-log2 و C-log3، XF-AVC-S و XF-HEVC-S و ساختار فایل Cinema EOS برای ادغام آسان‌تر در مجموعه‌های فیلم‌سازی پشتیبانی می‌کند. همچنین یک پروکسی ضبط درون دوربین روی کارت دوم و برای اولین بار برای یک Canon EOS غیرسینما (درام رول…)، یک HDMI نوع A و استحکام حرفه ای آن وجود دارد.

ساختار و ارگونومی

دوام سری EOS 1 کانن در طول سال ها تا حدودی وضعیت افسانه ای پیدا کرده است. EOS 1s که بر اساس بالاترین استانداردها ساخته شده و برای سخت‌ترین سناریوها طراحی شده است، به سخت‌ترین مکان‌ها رفت. واشرهای گسترده و حلقه های اورینگ بدنه آلیاژ منیزیم را از هر جهت مهر و موم می کنند. Canon با بافت جدیدی برای گریپ های EOS R1 عرضه شد. همانند اکثر دوربین‌های هیبریدی فیکس‌های پرچمدار، EOS R1 از یک گریپ عمودی یکپارچه با یک باتری بزرگ در داخل استفاده می‌کند. تعداد زیادی دکمه و سوئیچ عملکرد EOS R1 را سریع و دقیق می کند. این دوربین از سیستم فوکوس خودکار قابل کنترل با چشم Canon استفاده می‌کند که با EOS R3 معرفی شد. این سیستم که با حسگرهای چشمی بیشتر بهبود یافته است، اکنون در بالای یک واحد EVF با 9.44 میلیون نقطه قرار گرفته است تا به شما کمک کند ناحیه فوکوس را هدف گیری کنید و در عین حال هدف را در دید قرار دهید. دکمه استاندارد AF-ON با عملکرد دو مرحله ای برای عملکرد اضافی، بازسازی خوبی را دریافت می کند.

فوکوس خودکار هوشمند DualPixel – نسل جدید

.سیستم فوکوس خودکار DualPixel Canon احتمالاً اولین فوکوس خودکار قابل استفاده با نمای زنده در بازار بود. Canon با EOS R1 یک گام دیگر به جلو برداشته است. بر خلاف هر پیاده‌سازی دیگر DualPixel، این سیستم «Cross Type» نامیده می‌شود. یکی دیگر از اصطلاحات دوران DSLR - این بدان معنی است که این سیستم می تواند خطوط افقی و عمودی را که بر اساس آنها تشخیص دهد. این ویژگی را به جریان ثابت اطلاعات حسگر و قدرت پردازش سنگین اضافه کنید و حداقل بر روی کاغذ به چشم‌اندازی چشمگیر دست خواهیم یافت.

سطح جدیدی از عملکرد هوش مصنوعی در دوربین

Canon EOS R1 از پردازنده قدرتمند Canon DiGiC X استفاده خواهد کرد. این پرچمدار در حالی که در نوع خود قدرتمند است، شتاب دهنده DiGiC تازه معرفی شده را در کنار الگوریتم های یادگیری اضافه باید کرد. شتاب‌ دهنده جدید همراه با DiGiC X حجم زیادی از داده‌های ارائه شده توسط حسگر را کاهش می‌دهد.

EOS R1 دارای سطح جدیدی از ادغام هوش مصنوعی در دوربین است. منظور سیستم فوکوس خودکار هوشمند DualPixel است که به تازگی معرفی شده است، آخرین نسل AF انقلابی Canon. حالت جدید «Action Prority» اکنون می‌تواند ورزش‌های خاصی مانند بسکتبال، فوتبال یا والیبال را شناسایی کند و با سرعت و موقعیت‌های مربوطه سازگار شود. این سیستم همچنین می‌تواند روی صورت یا قسمت بالایی بدن برای بهبود ردیابی قفل شود.

کاهش نویز

ثبت ویدیوی RAW یک فانتزی در گذشته محسوب می شد. امروزه این گزینه بر روی دوربین‌های زیر ۲ هزار دلار نیز در دسترس است. پردازنده‌های قوی‌تر و کارآمدتر ممکن است جایگزین حسگرهای گران‌قیمت، ارتقاء مقیاس و حذف صدای فیلم در حال حرکت، در داخل دوربین شوند.

فرمت اصالت C2PA

Canon پرچمدار حرفه ای خود را با استاندارد اصالت C2PA هماهنگ می کند.این دوربین احتمالاً انتخاب بیشماری از عکاسان مطبوعاتی و مستند ساز خواهد بود. اگر چه سونی و لایکا این استاندارد را زودتر اجرا کردند، اما سهم بازار کانن ممکن است در اجرای C2PA به عنوان یک استاندارد صنعتی تاثیرگذارتر باشد.

اتصالات حرفه ای

Canon EOS R1 به عنوان یک ابزار مطبوعاتی، مجهز به چندین گزینه اتصال است. از جمله ویژگی هلی این دوربین‌ می‌توان به Wi-Fi6E/11ax با فرکانس 6 گیگاهرتز درون بدنه اشاره کرد که سریع‌ ترین دوربین سری EOS تا به امروز است. اتصال اترنت 2.5 گیگابیت بر ثانیه و FTP دو رشته ای در بدنه نیز پشتیبانی می شود که انتقال پایدار و سریع را در جریان های کاری گوناگون تضمین می کند.

آیا هنوز هم یک دوربین عکاسی است؟

EOS-R1 قطعا یک دوربین هیبریدی ثابت است. به این مدل نام "C" داده نشده است. با این حال، ابتدایی‌ترین بررسی مشخصات، توانایی دوربین را در ضبط حرکت نشان می‌دهد. از این گذشته، حرکت چیزی جز گرفتن عکس سریع نیست، بنابراین دوربینی که بتواند دومی ویژگی را داشته باشد، مطمئناً با اولی ویژگی عالی عمل خواهد کرد. در مورد عکس‌های ثابت، EOS-R1 بالاترین ویژگی را در سری Canon ارائه می‌کند و در بین بهترین‌ها در بازار قرار دارد. 40 فریم در ثانیه با وضوح کامل به خودی خود یک ویژگی چشمگیر است، اما دوربین در اینجا متوقف نمی شود. بازخوانی سریع به معنای اثر رولینگ شاتر ناچیز و همچنین سرعت همگام سازی شاتر الکترونیکی 1/400 است. این دوربین همچنین حالت از پیش 20 فریمی را ضبط می‌ کند تا هرگز از دست سوژه ها را ندهید. EVF 9.44 میلیون نقطه‌ای آن نشانه‌ای بی‌عیب و نقص را در حین ردیابی چشم عکاس برای هدف قرار دادن سیستم فوکوس خودکار بر روی سوژه مورد نظر ارائه دهد. دوربین‌های کمی وجود دارند که می‌توانند هم برای عکس‌برداری سریع و هم برای فیلمبرداری با EOS R1 رقابت کنند (اما اگر منصفانه باشیم، هیچ کدام به اندازه پرچمدار جدید کانن ارزش ندارند).

گزینه های مشابه

پرچمدار جدید کانن با رقابت سختی هم با مدل هتی خود کانن و هم با سایر برندهای مواجه است. سونی آلفا 1از نظر سرعت کمی ضعیف تر است اما با وضوح بسیار بالایی (البته نه به اندازه R1) که دارد این کمبود سرعت را تا کمی جبران می کند. شاتر a9III کمی سریعتر است اما فاقد ویژگی های ارگونومیک قابل توجهی است اما کانندارای ویژگی های اروگونومیک قابل توجهی است این ویژگی ها بر گرفته از تجربه حرفه ای و گسترده Canon است. هر دو مدل a1 و a9III نمی‌توانند به قابلیت‌های فیلمبرداری درون دوربین EOS R1 را نزدیک شوند. همچنین دوربین EOS R1 قوی‌تر و بادوام‌تر به نظر می‌رسد. از نظر دوام، نیکون Z9 احتمالاً نزدیکترین رقیب است. دشمن قدیمی کانن ممکن است در مورد عکس‌ها کمی کندتر عمل کند، اما سنسور ۴۵ مگاپیکسلی آن وضوح بالایی را ارائه می‌دهد. قابلیت ویدیوی 8K با N-Raw داخلی و سایر فرمت‌های قوی نیز جز ویرگی های آن محسوب می شود. EOS R3 خود کانن نیز در بیشتر جنبه ها بسیار به EOS R1 نزدیک است. EOS R1 یک مزیت بالقوه در مورد فوکوس خودکار دارد، اما باید آن را به دست آوریم تا ببینیم آیا مزایای تئوری فوکوس خودکار هوشمند DualPixel جدید به عملکرد قابل توجهی بهتر تبدیل می‌شود یا خیر. همچنین کیفیت ساخت، اتصال و برخی ویژگی‌های خاصاین مدل جذاب را کنار بگذاریم اما باید قیمت این مدل نیز توجه کنیم: گران‌ترین فول فریم 35 میلی‌متری موجود در بازار (به استثنای لایکا).

کار با دوربین های بزرگ

دوربین EOS R1 قیمت 7999 یورویی دارد که این دوربین را آن را در همان بخش دوربین جدید Canon - Cinema EOS C400 قرار می دهد. مطمئناً، هدف هر یک از مدل ها استفاده متفاوت از آن ها است، اما شباهت‌های آن ها مقایسه بین آن ها را توجیه می‌ کند. اگرچه هر دو مدل قیمتی تقریباً یکسانی دارند و قابلیت ضبط داخلی RAW 6K 60P دارند، EOS C400 برای فیلم‌ سازی طراحی شده است در حالی که EOS R1 به شدت به سمت عملکرد ثابت هیبریدی (عکس برداری و فیلمبرداری) متمایل است. EOS C400 یک سیستم ND داخلی را ارائه می دهد، در حالی که EOS R1 دارای IBIS است. C400 درگاه ها و کنترل‌های مختلف سینماگرا را دارا است، در حالی که R1 کوچک تر و جمع‌ وجور تر است. تصمیم نهایی، مثل همیشه، به ترجیحات شخصی و الزامات حرفه ای شما بستگی دارد، اما انتخاب بین این دو در یک دوراهی قرار گرفتن جالب است.

قیمت و زمان در دسترس بودن

Canon EOS R1 با قیمت7999 یورو عرضه خواهد شد. آغاز فروش از نوامبر 2024 خواهد بود.

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار:  Canon EOS R1 معرفی شد - یک پرچمدار جدید برای نسل ترکیبی