چگونه می توان یک تصویر با وضوح بالا را در شرایط نوری کمر ثبت کرد؟

1- با فرمت خام (Raw) عکاسی کنید

از فرمت خام به جای فرمت استفده کنید. تنظیمات ثبت تصویر را بروی فرمت خام قرار دهید. چون این کار سبب بهتر ثبت شدن جزئیات بیشتر در شرایط نور کم می شود.به بیان ساده، یک فایل RAW فشرده نشده است و حاوی اطلاعات دیجیتالی بسیار بیشتری در مورد تصویر شما نسبت به همتای JPEG آن است. زمانی که صحبت از عکاسی در نور کم به میان می‌آید، توانایی افزایش نوردهی یک تصویر در مرحله پس از تولید و همچنین بازیابی برخی جزئیات بسیار اهمیت دارد. در غیر این صورت ممکن است در سایه‌های موجود ، جزئیات به کلی قابل مشاهده نباشند.


2- با دیافراگم باز عکاسی کنید

دیافراگم شما هرچه بازتر باشد، نور بیشتری وارد لنز می شود. این کار از طریق f-stop یا f-number کنترل می شود، و اعداد کمتر با عدد بازتر مرتبط هستند. به عنوان مثال دیافراگم 1.8 تصویر بسیار روشن‌تری نسبت به 3.5 (هر دو با تنظیمات حساسیت و سرعت شاتر یکسان) ارائه می‌دهد.

اینکه چقدر می توانید f-stop خود را پایین بیاورید به لنز شما بستگی دارد. اکثر لنزهای کیت دارای دیافراگم متغیری مانند f/3.5-5.6 هستند که بستگی به فاصله کانونی دارد، در حالی که لنزهای زوم حرفه ای مانند Canon EF 24-70 f/2.8L II USM یا Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM دارای حداقل دیافراگم f/2.8 در کل محدوده زوم هستند. لنزهای پرایم (فاصله کانونی ثابت) مانند Canon EF 50mm f/1.4 USM می‌توانند حتی دیافراگم کمتری داشته باشند، بنابراین در شرایط نور کم دارای کارایی بهتری هستند.

یکی از مواردی که هنگام عکاسی با دیفراگم باز باید به آن توجه داشته باشید این است که موضوع عکاسی خود را بشناسید. عکاسی با دیافراگم کم عمق میدان کمی نیز به شما می دهد. بنابراین اگر از چیزی با لایه‌ها عکس می‌گیرید، مانند گروهی از افراد، باید مطمئن شوید که f-stop شما به اندازه‌ای کافی است که همه آنها در محدوده فوکوس قرار داشته باشند.

نکته: با دیافراگم کم و عمق میدان کم با نورها در شب بازی کنید تا بتوانید جلوه ای تار یا بوکه ایجاد کنید.


3- سرعت شاتر خود را کم کنید

هر سه پایه محکمی کار خواهد کرد، اگرچه سه پایه هایی با بال هد معمولاً برای عکاسی نجومی بهترین هستند. نه تنها نصب آنها سریعتر و آسانتر است، بلکه دامنه حرکتی بیشتری نیز ارائه می دهند و به شما امکان می دهند دوربین خود را به هر نقطه ای از آسمان ببرید.

به عبارت ساده، سرعت شاتر را کاهش دهید و آن را برای مدت طولانی‌تری باز نگه دارید این به شما اجازه می دهد تا نور بیشتری به حسگروارد شود و در نتیجه تصویر روشن‌تری به شما می‌دهد. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه سرعت شاتر کندتر شود و در حین باز بودن شاتر، لرزش دوربین را به خطر بیندازید و این کار تصویری تار به شما می‌دهد. برای سرعت های کمتر از این، از سه پایه و تایمر دو ثانیه ای یا کنترل از راه دور استفاده کنید.

با تمام آنچه گفته شد، پیشرفت تثبیت‌ کننده تصویر داخلی در بدنه‌هایی مانند EOS R5 واقعاً به شما این امکان را می‌دهد که این قانون را رعایت کنید و هنگام عکاسی با دست، سرعت شاتر خود را بیشتر کاهش دهید.

نکته: سعی کنید از سرعت شاتر پایین استفاده کنید تا حس حرکت را به تصاویر خود اضافه کنید. فرقی نمی‌کند که به چجه صورت می خواهید عکس‌های متحرک، مسیرهای نورانی یا افراد بگیرید، با سرعت‌های شاتر گوناگون آزمایش کنید تا به جلوه دلخواه خود برسید.


4- حساسیت (ISO) خود را افزایش دهید و از انجام این کار نترسید.

بدون وارد شدن به مسائل فنی - افزایش حساسیت وسیله ای برای وارد کردن دیجیتالی نور بیشتر به تصویر است. اغلب ممکن است نگاهی منفی در مورد استفاده از حساسیت وجود داشته باشد و هنگام شروع کار، بسیاری از عکاسان آنقدر می‌ترسند که حساسیت خود را بیش از حد بالا ببرند و در معرض خطر یک تصویر دانه‌دار (گین دار) باشند.

با این حال، دوربین‌های جدید، به‌ویژه فول فریم و بدون آینه، در مدیریت حساسیت بالاتر بسیار خوب هستند و همچنین نویز دیجیتالی را به حداقل می‌رسانند. یک تصویربا کمی نویز بهتر از یک تصویر خارج از فوکوس یا تار است زیرا دیافراگم شما خیلی باز می ماند یا شاتر شما برای کند کردن آن کافی نیست.

نکته: بسته به سوژه‌تان، می‌توانید از دانه‌ها (گین ها) نیز بهره ببرید و از آن ها برای افزودن کمی حالت یا گرد و خاک و یا بعنوان شن به تصویر خود استفاده کنید.


5- لرزش دوربین را کاهش دهید

پیش تر در مورد استفاده از سه پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین بیان شده است، اما در مواردی مانند عکاسی در خیابان و رویدادهای داخلی که استفاده از سه پایه واقعاً یک گزینه مناسب نیست، پس چگونه میتوان بدون سایه لرزش را کنترل کرد؟ چند راه در رابطه با وضعیت بدن و نحجوه ایستادن یا نشستن وجود دارد که هنگام عکاسی برای کاهش لرزش دوربین بسیار مفید هستند.


ایجاد نقاط نگه داشتن (Anchor)

داشتن هر چه بیشتر لنگر یا نقاط لمسی بین دوربین و بدن شما، تا حد امکان به شما کمک می کند. بر خلاف عکسبرداری از صفحه LCD دوربین با بازوهای بیرون - سعی کنید از منظره یاب استفاده کنید و آرنج های خود را محکم ببندید.

با قرار دادن چشسم بروی منظره یاب، اساساً از خودتان به عنوان نوعی تثبیت کننده استفاده می کنید.


تکیه دهید

علاوه بر ایجاد نقاط لمسی ذکر شده در بالا، می توانید کل بدن خود را به دیوار، تیرک، درخت یا هر چیز غیرقابل حرکتی که در محل عکاسی شما وجود دارد تکیه دهید.


6- فوکوس میخکوبی (Nailing Focus)

گرفتن یک تصویر واضح خوب اغلب در شرایط کم نور دشوار است. مخصوصاً اگر فوکوس خودکار/دستیار AF شما در تلاش برای قفل کردن بر روی سوژه شما نیست. می توانید از دو روش برای به دست آوردن فوکوس در این مواقع و گرفتن یک عکس واضح استفاده کنید.


از چراغ قوه استفاده کنید

در حالی که سوژه خود را با چراغ قوه روشن می کنید، شاتر را در حالت نیم شاتر  فشار دهید تا فوکوس خودکار وارد شود. سپس می توانید لنز خود را روی فوکوس دستی تغییر دهید تا در نقطه فوکوس خود قفل شود.


با استفاده از Live View بزرگنمایی کنید

هنگام عکاسی در حالت لایو ویو، به صورت دیجیتالی روی سوژه خود زوم کنید و از رینگ فوکوس دستی خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که واضح است.