3 لنز برای شروع عکاسی از خوراکی ها

از نزدیک‌تر شدن به بافت‌های دلپذیر، گرفتن عکس‌های دستی تمیزتر در رستوران‌های کم نور، تا ایجاد محوشدن پس زمینه نرم ("بوکه") که باعث می‌شود بافت های اصلی خوراکی نمایان تر شوند، تغییر لنز برای شما امکانات جدیدی را در عکاسی از خوراکی ها باز می‌کند. پس چه لنزهایی را باید انتخاب کنید؟ در این نوشتار مواردی وجود دارد که می توانید عکاسی بهتر از خوراکی ها از آنها بره ببرید.

 

لنزهای پرایم: سریع، شارپ و همه کاره

اولین لنزی که اکثر عکاسان غذا برای عکاسی خوراکی تهیه می کنند، به دلایل زیر لنزهای پرایم هستند:

- حداکثر دیافراگم باز

لنزهای پرایم عموماً «سریع‌تر» (= دارای حداکثر دیافراگم بازتر) از بسیاری از لنزهای زوم به‌ویژه لنزهای موجود در کیت دوربین هستند. این انتخاب، در نور کم یک انتخاب مناسب است: می‌توانید از سرعت ISO پایین‌تر و یا سرعت شاتر سریع‌ تر استفاده کنید و حتی اگر از فلاش استفاده نمی‌ کنید، عکس‌هایی تمیز و شارپ بگیرید.

- بوکه زیبا (عمق میدان کمتر)

حداکثر دیافراگم باز همچنین برای ایجاد یک پس‌ زمینه زیبا و تار را آسان‌ تر می‌ کند که زمینه اطراف را ساده‌ تر کرده و توجه را به سمت خوراکی جلب می‌ کند. این امر اطمینان از عدم حواس پرتی در عکاسی را آسان تر می کند.

- کوچک و آسان برای مانور

ممکن است لنزهای پرایم را راحت‌تر در دست بگیرید، ثابت نگه دارید کنید و برای پیدا کردن بهترین زاویه حرکت آن را دهید. اگر ترکیب دوربین و لنز شما به اندازه‌ای سبک است که بتوانید با یک دست عکاسی کنید، حتی می‌توانید بدون نصب سه‌پایه، عکس‌های ریختنی خود را انجام دهید یا مدل دست خود باشید!

- میزان وضوح تصاویر

بهینه‌ سازی کیفیت اپتیکال برای یک فاصله کانونی آسان‌تر است، بنابراین تصاویر از لنز اصلی شما واضح‌ تر از عکس‌های گرفته شده با لنز زوم یا کیت شما خواهند بود! هیچ چیز مانند جزئیات دقیقی که با ظرافت رندر شده اند و تصاویر خوراکی شما را دلپذیر تر و خوشمزه تر نشان دهد.

علاوه بر این، طراحی اپتیکال ساده‌ تر لنزهای پرایم، ترکیب ویژگی‌های بیشتری را ممکن می‌سازد. یکی از ویژگی های مفیدی که در بسیاری از لنزهای پرایم کانن خواهید یافت، عملکرد ماکرو است. تقریباً تمام لنزهای پرایم که در اینجا پیشنهاد می دهیم، حداقل 0.5 برابر ماکرو عکاسی می‌ کنند. می توانید بخش بیشتری از قاب را با مواد خوراکی های کوچک تر پر کنید و از بافت ها و جزئیات دلپذیر نماهای نزدیک عکس بگیرید!

هنگام انتخاب لنز پرایم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام لنز پرایم، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید فاصله کانونی است. لنزی را با فاصله کانونی انتخاب کنید که بتوانید به راحتی با آن کار کنید (یا مکمل لنز موجود باشد) و چشم اندازی را که دوست دارید به تصویر بکشید.

فواصل کانونی باز تر فاصله کانونی بسته تر
میدان دید باز تر بسته تر
عمق میدان عمیق تر کم عمق تر
فاصله کاری (برای رسیدن به کادربندی یکسان لازم است) بسته تر باز تر
نمای نزدیک که کادر را پر می کند سخت تر آسان تر
اعوجاج بیشتر کمتر

در این نوشتار چند فاصله کانونی کلاسیک که عکاسان حرفه ای خوراکی از آن ها استفاده می کنند، همراه با لنز های پیشنهادی برای کاربران دوربین فول فریم و APS-C آورده شده است.

1. لنز 35 میلی‌متری: برای تخت خواب و خوراکی ها و عکس های مسافرتی یک گزینه عالی است

عکس از کیم/ EOS R6 Mark II + RF 35mm F1.8 Macro IS STM @ F3.5, 1/100 sec, ISO 1000

یک لنز 35 میلی‌متری برای گرفتن عکس‌های صاف و از بالای سر مناسب است: لازم نیست دوربین را خیلی بالا نگه دارید تا بیشتر در کادر قرار بگیرید. این یک مزیت بزرگ است به ویژه اگر شما ریزه اندام هستید! همچنین به شما این امکان را می دهد که هنگام عکاسی در رستوران ها، کافه ها یا رویدادها جزئیات بیشتری از محیط را ثبت کنید. اگر لنز کاربردی ماکرو مانند RF 35mm F1.8 Macro IS STM داشته باشد (تقریباً حداکثر بزرگنمایی 0.5 برابر)، می‌توانید نزدیک‌ تر به سوژه فوکوس کنید و این امکان را فراهم می‌کند که بخش بیشتری از کادر را با جزئیات و بافت‌ها پر کنید.

از آنجایی که قاب تصاویر در 35 میلی متر در داخل و خارج از منزل بسیار آسان است، یک لنز 35 میلی متری نیز یک لنز با حمل و نقل آسان یا مسافرتی عالی است. مطمئناً متوجه خواهید شد که از این لنز برای گرفتن عکس های بیشتر از خوراکی استفاده می کنید!

نکته مهم: آیا اعوجاج برای شما مهم است؟

اگر اجسام دایره ای شکل کمی بیضی به نظر می رسند، تعجب نکنید. به عنوان یک فاصله کانونی با زاویه باز، 35 میلی متر منجر به اعوجاج پرسپکتیو می شود. این در لبه‌های کادر، در نمای نزدیک، و زمانی که دوربین کج می‌شود - مانند عکس‌های زاویه‌ای مورب، آشکارتر می‌شود. با این حال می‌توان از آن برای نتایج خلاقانه استفاده کرد، اما اگر این اثری نیست که شما (یا مشتریانتان) می‌خواهید، از این زاویه‌ها اجتناب کنید و مراقب آنچه در لبه‌های قاب قرار می‌دهید باشید. پس استفاده از فاصله کانونی بیشتر، ممانند 50 میلی متر یا بالاتر استفاده کنید.

لنز پیشنهادی برای دوربین های فول فریم: RF 35mm F1.8 Macro IS STM

سبک و قابل حمل، این لنز یکی از همه کاره ترین لنزهای پرایم است. دارای حداکثر دیافراگم سریع F1.8 و تثبیت‌ کننده تصویر داخلی تا 5 استاپ است که برای عکس‌های دستی در نور کم بسیار مفید است. قابلیت‌های ماکرو 0.5 برابری آن به شما این امکان را می‌دهد تا با سوژه فقط چند سانتی‌متر از نوک لنز فاصله بگیرید. عکاسی از خوراکی تنها یکی از موضوعاتی است که به راحتی میتوان از این لنز استفاده کرد!

لنز پیشنهادی برای دوربین های APS-C / کراپ : RF 24mm F1.8 Macro IS STM

در دوربین APS-C

فاصله کانونی معادل: 38.4 میلی متر حداکثر بزرگنمایی موثر: تقریبا. 0.8x

اگر به دنبال یک لنز پرایم برای دوربین APS-C خود هستید، به یاد ضریب برش 1.6 برابر را در نظر بگیرید. لنز RF 24mm F1.8 Macro IS STM در دوربین های APS-C میدان دیدی شبیه به RF 35mm F1.8 Macro IS STM در دوربین های فول فریم را به شما می دهد.

2. لنز 50 میلی متری: فاصله کانونی همه کاره

عکس از کیم/ EOS R6 Mark II + RF 50mm F1.8 STM @ F4, 1/125 sec, ISO 100

بسیاری از عکاسان ترجیح می دهند عکس هایی با زاویه 45 درجه یا مورب در 50 میلی متر یا بیشتر بگیرند زیرا در مقایسه با 35 میلی متر تقریبا هیچ اعوجاج قابل مشاهده ای وجود ندارد. در واقع، لنزهای 50 میلی‌متری بسیار متنوع هستند، زیرا بدون در نظر گرفتن فاصله یا نزدیکی شما به سوژه، یک چشم‌انداز طبیعی را ارائه می‌دهند! برخی از عکاسان نیز ممکن است میدان دید کمی بسته تر را ترجیح دهند، که پر کردن کادر را با سوژه‌های کوچک‌ تر آسان‌ تر می‌کند.

البته، این فاصله کانی می‌تواند صحنه‌ های وسیع‌ تری مانند تخت خواب و عکس‌های روی میز را نیز ثبت کند. با این حال، باید دوربین را حدود 30 تا 40 سانتی متر دورتر ببرید تا ترکیبی مشابه با یک لنز 35 میلی متری داشته باشید.

نکته مهم: عکاسی در نور کم؟ از فوکوس براکتینگ استفاده کنید

اگر مجبورید از حداکثر دیافراگم در حین عکاسی استفاده کنید و نمی توانید سوژه را به طور کامل در فوکوس قرار دهید، دوربین را تا حد امکان ثابت نگه دارید و از فوکوس براکتینگ استفاده کنید. این کار چندین عکس با موقعیت های فوکوس مختلف را می گیرد که می تواند برای ایجاد تصویر واضح تر ترکیب کند. اکثر دوربین‌های سری EOS R دارای عملکرد Focus Bracketing هستند که برای شما عکس‌هایی با فوکوس براکت شده می‌گیرند و در دوربین‌های جدیدتر مانند EOS R6 Mark II و EOS R8 همچنین دارای Depth Composition هستند که تصاویر پرانتزی داخل دوربین را ترکیب می‌ کند.

لنز پیشنهادی برای دوربین های فول فریم: RF 50mm F1.8 STM : RF 50mm F1.8 STM

این یک لنز "نیفتی فیفتی" است که به عنوان لنز دوم یا لنز اول پرمصرف بسیار محبوب است زیرا ارزان، کوچک و سبک تر است. یک لنز جمع و جور تثبیت آن را آسان می کند، اما استفاده از آن با دوربینی با سیستم IS In-Body مانند EOS R6 Mark II مزایای بیشتری از لرزشگیر تصویر را ارائه می دهد.

لنز پیشنهادی برای دوربین های APS-C / کراپ: RF 35mm F1.8 Macro IS STM

در دوربین APS-C

فاصله کانونی معادل: 56 میلی متر حداکثر بزرگنمایی موثر: تقریبا. 0.8 برابر

کاربران دوربین های APS-C که از این لنز استفاده می‌کنند از مزایایی مانند لرزش‌گیر داخلی تا 5 استاپ و قابلیت‌های ماکرو تقریباً 0.8 برابری برخوردار می‌شوند.

3. لنز 85 میلی متری: چشم اندازهای حرفه ای

عکس از تان جیان جون/ EOS R5 + RF 85mm F2 Macro IS STM @ F4, 1/200 sec, ISO 200

یک لنز 85 میلی متری به عنوان یک لنز تله فوتو متوسط ​​(که گاهی اوقات به عنوان "کوتاه" توصیف می شود) در نظر گرفته می شود. چنین لنزهایی به دلیل چشم انداز طبیعی زیبا، فشرده سازی جزئی و عمق میدان کم مورد علاقه عکاسان تجاری مواد خوراکی هستند. همه انجام همه این کار ها با هم یک عکس همه جانبه ایجاد می کند که توجه شما را به کادر جلب می کند و چشمان شما را بر روی سوژه اصلی نگه می دارد: پس به همین دلیل فاصله 85 میلی متر یک فاصله کانونی کلاسیک برای پرتره محسب می شود.

برش فشرده‌تر، گرفتن عکس‌های مینیمالیستی از سوژه‌های کوچک‌تر مانند آب نبات و انواع توت‌ها را بدون فضای خالی زیاد آسان می‌کند. اگر می‌خواهید لوازم جانبی یا سوژه‌های فرعی را در کادر قرار دهید، باید دورتر از سوژه بایستید. برای تصویر بالا، عکاس حدود 1 متر فاصله داشته است.

لنز پیشنهادی برای دوربین های فول فریم:: RF 50mm F1.8 STM: RF 85mm F2 Macro IS STM

در دوربین APS-C

اولین لنز 85 میلی‌متری کانن با قابلیت عکس‌برداری ماکرو تقریباً 500 گرم وزن دارد که کار با این لنز را بسیار آسان می‌ کند. همچنین دارای تثبیت‌ کننده تصویر داخلی 5 استاپ است که در دوربین‌های دارای IS In-Body تا 8 استاپ افزایش می‌ یابد. می‌توانید روی سوژه‌هایی با فاصله حدود 21 سانتی‌ متری از نوک لنز فوکوس کنید - به اندازه‌ ای که از ایجاد سایه جلوگیری کنید. یک انتخاب بسیار مقرون به صرفه برای اولین لنز ماکرو تله فوتو است.

لنز پیشنهادی برای دوربین های APS-C / کراپ: RF 50mm F1.8 STM

در دوربین APS-C

فاصله کانونی معادل: 80 میلی متر حداکثر بزرگنمایی موثر: تقریبا. 0.4 برابر

در دوربین APS-C، «نیفتی فیفتی» به یک لنز تله فوتو متوسط ​​با میدان دید نزدیک به 85 میلی‌متر تبدیل می‌شود. در حالی که در نام خود "Macro" وجود ندارد، می تواند روی سوژه هایی با فاصله 24 سانتی متری از نوک لنز فوکوس کند. برش 1.6 برابر APS-C به این لنز این امکان را می‌دهد تا سوژه‌ها را تقریباً به اندازه RF 85mm F2 Macro IS STM بزرگ‌ نمایی کند.

کاربرد مهم: نزدیک شدن به جزئیات

عکس از تان جیان جون/ EOS R5 + RF 85mm F2 Macro IS STM @ F4, 1/200 sec, ISO 200

لنزهایی با قابلیت عکاسی نیمه ماکرو مانند RF 85mm F2 Macro IS STM و RF 35mm F1.8 Macro IS STM می توانند کاملاً نزدیک به سوژه فوکوس کنند و به این شما امکان را می دهند مانند تصویر بالا از جزئیات نزدیک عکس بگیرید. این ویژگی باعث می شود این لنز ها مکمل خوبی برای لنز زوم کیت باشند، که نمی توانند به اندازه نزدیک فوکوس کنند. استفاده از دوربین APS-C یا حالت 1.6 برابر در دوربین فول‌ فریم، به شما این امکان را می‌دهد حتی بیشتر از فریم را پر کنید—تا بزرگنمایی معادل 0.8 برابر.

نویسندگان: نی سوکما (کیم) و تان جیان جون

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: 3 لنز برای شروع عکاسی از خوراکی ها