نوردهی میزان نوری است که به حسگر دوربین شما برخورد می کند و تعیین می کند که تصویر شما به په میزان روشن یا تاریک باشد. تنظیم نوردهی با سرعت شاتر، دیافراگم و ISO قابل کنترل است. انجام این تنظیمات برای هر یک از این موارد نه تنها بر نوردهی شما تأثیر می گذارد، بلکه بر ظاهر عکس شما نیز تأثیر گدار است.

دوربین شما معمولاً می‌تواند تمام نیازهای نوردهی شما را با استفاده از حالت‌های خودکار برطرف کند. با این حال، یادگیری اینکه چگونه المان گوناگون بر عکس‌های شما تأثیر می‌گذارند و به شما اطمینان می‌دهد که کنترل دستی دوربین خود را در دست بگیرید. سپس تصاویر به دست آمده از سایر تصاویر متمایز خواهند شد.


دیافراگم

دیافراگم به اندازه سوراخ عدسی است که نور از آن عبور می کند. هر لنزی دارای طیف وسیعی از تنظیمات دیافراگم از بزرگ تا کوچک است. از حالت اولویت دیافراگم (Av) برای کنترل دیافراگم استفاده کنید و در عین حال به دوربین خود اجازه دهید از نوردهی کلی را ثابت نگه دارد. دیافراگم به صورت عدد f اندازه گیری می شود. دیافراگم های باز به صورت اعداد کوچک نشان داده می شوند، مانند f/2.8، اجازه ورود نور بیشتر و ایجاد عمق میدان کم (افزایش تاری فراتر از نقطه فوکوس شما). دیافراگم‌های بسته با اعداد بزرگ‌ تر توصیف می‌شوند، مانند f/16، اجازه ورود نور کمتر و ایجاد مناطق بزرگ در فوکوس از پیش‌زمینه تا پس‌زمینه را می دهد.



این دو عکس به طور مشابه هستند اما با دیافراگم های متفاوت نوردهی می شوند. مشاهده کنید که چگونه استفاده از یک دیافراگم کوچک برای تصویر سمت چپ، عمق میدان بیشتری را با تعداد زیادی از نقطه های فوکوس ایجاد می‌کند. باز کردن دیافراگم در تصویر سمت راست، عمق میدان را کاهش می دهد، بنابراین فوکوس بسیار کمتر است.


سرعت شاتر

سرعت شاتر مدت زمانی است که نور روی حسگر می ماند و در ثانیه بیان می شود. از حالت اولویت شاتر (Tv) برای کنترل سرعت شاتر استفاده کنید و در عین حال به دوربین خود اجازه دهید از نوردهی کلی را ثابت نگه دارد.

سرعت های شاتر سریع مانند 1/1000 ثانیه برای انجماد عملکرد سریع مانند جریان آب استفاده می شوند. سرعت شاتر آهسته برای اضافه کردن حرکتی مانند تار کردن آب جاری در یک جریان استفاده می شود.



این دو عکس گرفته شده بسیار مشابه هم هستند اما با سرعت های شاتر متفاوت. می توانید فرق تاثیر استفاده از سرعت شاتر آهسته را بر روی آب جاری مشاهده کنید. برای نوردهی طولانی مدت باید از سه پایه یا نگه دارنده برای جلوگیری از لرزش دوربین استفاده کنید.


ISO

ISO حساسیت نور حسگر را تنظیم می کند. بنابراین می‌توانید از آن برای تقویت نوری که به حسگر برخورد می‌کند استفاده کنید. ISO به سرعت شاتر و دیافراگم اجازه انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد. معمولاً از عدد 100 شروع می شود و با افزایش حساسیت افزایش می یابد.

ISO همچنین می تواند کیفیت تصویر را به شکل دانه یا نویز در تصاویر شما و رنگ های کم حجم را بدتر کند. به طور کلی بهتر است در صورت امکان از تنظیمات ISO پایین تر استفاده کنید.



تصویر سمت راست بسیار تاریک تر از صحنه سمت چپ است. برای حفظ سرعت شاتر به اندازه کافی برای عکاسی بدون سه پایه، باید ISO را افزایش دهید تا جبران شود. تصویر سمت چپ به حساسیت 1250 رسیده است که کیفیت تصویر را بی دلیل تحت تاثیر قرار نداده است.


تنظیم نوردهی

کنترل نوردهی یک عمل شعبده بازی بین این سه تنظیم است. برای مثال، افزایش سرعت شاتر برای ثابت کردن عملکرد سریع ممکن است تصویر شما را کم نور کند. برای جبران باید دیافراگم را افزایش دهید. به طور مشابه، کاهش دیافراگم برای به حداکثر رساندن فوکوس جلو به عقب، نیازمند کاهش سرعت شاتر است. همچنین می توانید از ISO برای حفظ نوردهی استفاده کنید. اغلب این رابطه را به عنوان مثلث نوردهی نشان داده می شود.


جبران نوردهی به شما امکان می دهد تصویر خود را روشن یا تیره کنید. یک عدد منفی نوردهی را کاهش می دهد و تصویر را تیره می کند، یک عدد مثبت نوردهی را افزایش می دهد تا آن را روشن کند.



این دو نما با وجود میزان نور یکسان در صحنه، به وضوح، نوردهی متفاوتی دارند. عکس سمت چپ خیلی تاریک یا کم نور است و عکس سمت راست خیلی روشن یا بیش از حد نوردهی شده است. جبران نوردهی اصلاح این کار را انجام می دهد.


تنظیم نوردهی به این روش می تواند برای جلوه خلاقانه استفاده شود. تصاویر خود را تیره کنید تا حال و هوا را افزایش دهید و رنگ ها را عمیق تر کنید، به خصوص در عکاسی منظره. افزایش نوردهی باعث روشن شدن سایه ها و ایجاد حس مدرن تری می شود.

براکتینگ نوردهی به شما امکان می دهد از یک صحنه با چند نوردهی عکس بگیرید و بعد از آن بهترین عملکرد را انتخاب کنید. بین 1 تا 3 توقف در مقیاس نوردهی انتخاب کنید و به دوربین اجازه دهید تنظیمات لازم را در تنظیمات شما انجام دهد.


دفعه بعد که دوربین خود را به همراه دارید، تنظیمات گوناگون را آزمایش کنید و خودتان مشاهده کنید که چه تغییراتی می تواند در عکس های شما ایجاد کند.


منبع این نوشتار: نحوه استفاده از نوردهی در عکاسی