این نوشتار درباره اصلاحات لنز در دوربین، چگونگی تنظیمات در دوربین و به حداکثر رساندن عملکرد لنز می باشد.

فناوری دیجیتال امکان تنظیم تصاویر در دوربین یا کامپیوتر را پس از ثبت آن ها فراهم می کند. یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند در آن مفید باشد، تصحیح کاستی‌ها و ایراد ها در عملکرد عدسی است.

هنگامی که لنزها طراحی می شوند، ساختار عدسی به همراه قیمت لنز و پیچیدگی های ساخت، آنچه ممکن است را دیکته می کند. در هر صورت، اساساً ساختن یک لنز کامل غیرممکن است – بنابراین، بر اساس طراحی آن، هر لنز درجه ای از بی نظمی های نوری بیشتر یا کمتر را نشان می دهد. به طور معمول، این موارد خود را به صورت رنگ‌بندی نشان می‌دهند، جایی که گوشه‌های تصویر کمی تیره‌تر از مرکز هستند در نتیجه افت نور، و انحراف رنگی یا حاشیه‌های رنگ در امتداد لبه‌های با کنتراست بالا، جایی که لنز قادر به فوکوس متفاوت نیست. رنگ ها یا طول موج های نور دقیقاً به همان نقطه می رسد.

با این حال، طراحی لنز دارای ویژگی های عجیب و غریب و ایرادات خاص خود است. با ترسیم عملکرد هر دوربین و لنز خاص در فواصل کانونی، فواصل فوکوس و دیافراگم های مختلف، می توان این بی نظمی ها را اصلاح کرد و عملکرد لنز را بهبود بخشید.
این اصلاحات ابتدا در نرم‌افزار Digital Photo Professional (DPP) Canon در دسترس قرار گرفت، اما افزایش قدرت پردازشی دوربین‌ها این امکان را فراهم کرده است که در صورت گرفتن عکس‌های JPEG یا در حین پردازش RAW در دوربین، اصلاحات را در دوربین انجام دهید، زیرا تصاویر گرفته می‌شوند. - اگر در حال عکاسی RAW هستید. شما به سادگی میتوانید گزینه اصلاح را در منوی تصحیح انحراف لنز دوربین روشن کنید.


اعمال تصحیح نور محیطی و تصحیح اعوجاج در دوربین یا استفاده از نرم افزار DPP می تواند چنین مشکلاتی را برطرف کند. اگر در حال عکاسی با فرمت RAW هستید، می‌توانید اصلاحات قوی‌تری را در DPP در پس‌تولید اعمال کنید.

این تصویر که با لنز Canon EF 17-40mm f/4L USM در 19mm گرفته شده است، دارای انحرافات معمولی لنزهای با زاویه دید عریض به‌ ویژه رنگ‌ بندی در گوشه‌های تصویر و مقداری اعوجاج خفیف است.


تصحیح روشنایی محیطی

تنظیم این عملکرد در هنگام عکاسی سبب می شود تا رنگ‌بندی یا سایه‌زنی گوشه‌ها تصحیح شوند و روشنایی را در سراسر صحنه یکسان‌تر شود.

این ویژگی اصلاح برای لنزهای کانن طراحی شده است. اگر از لنزهای غیر کانن استفاده می‌کنید، این کار می‌تواند منجر به آثار ناخواسته در تصویر شود، در این صورت بهتر است تصحیح روشنایی محیطی را خاموش کنید.


تصحیح انحرافات رنگی

تصحیح انحراف رنگی برای حذف حاشیه های رنگ و هاله در اطراف لبه های با کنتراست است. کیفیت کلی تصویر را بهبود می بخشد و عملکرد لنزها را به حداکثر می رساند.



اعوجاج لنز می تواند در عکس هایی از سازه های مصنوعی با الگوهای منظم یا هندسی، مانند این دیوار آجری، بسیار محسوس باشد. حتی اگر تحریف ها ظریف باشند، چشم اغلب تشخیص می دهد که چیزی کاملاً درست نیست و اصلاح آنها ارزشمند است.

انحراف رنگی خود را به صورت حاشیه های رنگی یا هاله شدن در امتداد لبه های با کنتراست بالا نشان می دهد (سمت چپ). عملکرد تصحیح انحراف رنگی می تواند به طور موثر این نقص تصویر را برطرف کند (سمت راست).


تصحیح پراش (دیفرکشن)

پراش، خمیدگی مسیر نور هنگام عبور از عدسی است. این مشکل در دیافراگم‌های کوچک نمایان می شود، زیرا نسبت بیشتری از نور خمیده می‌شود (در مقایسه با عکاسی در دیافراگم‌های باز)، و در نتیجه وضوح تصویر کاهش می‌یابد. معمولاً یک دیافراگم کوچک را انتخاب می‌کنید تا عمق میدان را گسترش دهید و به حداکثر وضوح در سراسر تصویر دست یابید، و با این حال، پراش نادرست وضوح را کاهش می‌دهد. عکاسان منظره اغلب نیاز دارند بین این دو پدیده اپتیکی متضاد، سازشی بیابند.

همچنین کاهش جزئی وضوح را می توان با فیلتر لوپس در حسگر جبران کرد. فیلتر لوپس برای جلوگیری از تداخل موآر در تصاویر با الگوهای تکرار خوب مهم است.


DLO درون دوربین از تصحیح بسیار دقیق طیف گسترده ای از انحرافات، از جمله ایراداتی که نه توسط خود لنز، بلکه توسط عوامل اپتیکی دیگر از جمله فیلتر لوپس دوربین و فیلتر رنگ اصلی، ایجاد شده است، پشتیبانی می کند.

با استفاده از دوربینی که عملکرد بهینه ساز لنز دیجیتال را ارائه می دهد با فرمت JPEG عکس می گیرید، دوربین می تواند تصحیحات تصویری را انجام دهد که در غیر این صورت فقط در پس از پردازش یا پردازش RAW درون دوربین در دسترس هستند.


داده های تصحیح لنز

در ابتدا، داده‌های تصحیح اعوجاج برای برخی از لنزها روی دوربین ذخیره می‌شد، و اگر می‌خواهید از لنزهای دیگر استفاده کنید، داده‌های تصحیح نوری آن لنزها باید از طریق نرم‌افزار EOS Utility دانلود و در دوربین ثبت می‌شوند. با این حال، از  سال 2015، این داده ها در خود لنز ذخیره شده است. این بدان معناست که دوربین می‌تواند به داده‌های لنز دسترسی داشته باشد و هنگام پردازش JPEG در دوربین، از آن ها استفاده کند. با این حال، اگر در حال عکاسی با فرمت RAW هستید، همچنان باید نمایه لنز مناسب را در رایانه خود دانلود کنید.


بهینه ساز لنز دیجیتال

بهینه ساز لنز دیجیتال (DLO) می تواند طیف گسترده ای از انحرافات از جمله کما، آستیگماتیسم، هاله ساژیتال، انحنای میدان و انحنای کروی را اصلاح کند که به طور معمول نمی توان آنها را برطرف کرد.

در دوربین، DLO اصلاحات خود را بر روی فایل های JPEG اعمال می کند. هنگامی که فعال شود، انحراف رنگی و تصحیح پراش در منوی اصلی قابل انتخاب نیستند، اما بخشی از اصلاحات DLO هستند. همچنین اگر مثلاً می‌خواهید جلوه قاب تصویربرداری در یک پرتره را داشته باشید، می‌توانید تصحیح نور محیطی را خاموش کنید.

همه دوربین‌های EOS R از داده‌های تصحیح لنز (و سایر اطلاعات) ذخیره شده در لنز استفاده می‌کنند. به لطف سرعت ارتباطی فوق العاده سریع مانت RF، به ویژه زمانی که از لنزهای RF استفاده می کنید، عکاسی با DLO روشن، حداکثر سرعت عکاسی پیاپی را کاهش نمی دهد.