عکاسی اکشن

عکاسی حرکتی (اکشن) خود را با فلاش های اکسترنال ارتقا دهید

یک نور ساده از فلاش اکسترنال کانن می تواند دنیای کاملی از تکنیک های عکاسی اکشن خلاقانه را باز کند. چگونه از این کیت دستی بیشترین بهره را ببرید.

عکاسی با فلاش ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما در اصل فلاش یک کیت بسیار ساده است. هدف این است که قسمت هایی از تصویر را با یک تابش نور دقیق در لحظه جلوه نوری مناسب دهید. گاهی اوقات ممکن است به دلیل شرایط محیطی تاریک ضروری باشد، در مواقع می‌توانید از فلاش در ترکیب با نور محیط استفاده کنید تا ظاهری متمایز ایجاد کنید. یک فلاش اکسترنال انواع گزینه های خلاقانه به خصوص با عکاسی اکشن و ورزشی را ایجاد می کند، . می‌توانید سويه های در حال حرکت را ثابت کنید، برای تاری حرکت عکس بگیرید، یا هر دو را در یک فریم بگیرید.

فرقی نمی‌کند که تازه از فلاش استفاده می کنید یا به دنبال راه‌های جدیدی برای گسترش تکنیک‌های نورپردازی خلاقانه خود هستید، در اینجا چند نکته در مورد نحوه استفاده از فلاش اسکترنال برای عکاسی ورزشی اکشن حریت انگیز وجود دارد.

ثابت کردن حرکت در همگام سازی با سرعت بالا

برای عکاسی در حالت همگام‌ سازی با سرعت بالا (HSS)، دکمه همگام‌ سازی را روی فلاش اکسترنال فشار دهید تا نماد H نمایان شود، سپس سرعت شاتر خود را افزایش دهید تا سوژه‌هایی که به سرعت در حال حرکت هستند ثابت شوند.
HSS به شما امکان می دهد نوردهی خود را برای پس زمینه دراماتیک تنظیم کنید و همچنان نوردهی خوبی از سوژه خود در پیش زمینه داشته باشید. با دوربین Canon EOS RP و لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 24mm، 1/1600 ثانیه، f/5 و ISO1000 و Canon Speedlite 600EX II-RT گرفته شده است.

هنگام استفاده از فلاش، بسیاری از دوربین‌ها به حداکثر سرعت شاتر 1/200 ثانیه محدود می‌شوند، که می‌تواند برای فریز کردن سوژه‌های متحرک و سریع بسیار کند باشد. با این حال، اگر دوربین و فلاش شما سازگار هستند، مانند Canon EOS RP و Canon Speedlite 600EX II-RT که در اینجا استفاده می شود، می توانید در حالت همگام سازی با سرعت بالا (HSS) عکس بگیرید و باعث می شود که سرعت شاتر بسیار سریعتر باز شود.

برای عکاسی از افرادی که در حال راه رفتن هستند، سرعت شاتر 1/250 ثانیه به اندازه کافی سریع است، در حالی که اگر سوژه شما کمی سریعتر حرکت کند، مانند یک دونده یا یک اسکیت بورد، سرعت شاتر 1/1000 ثانیه گزینه ی بهتری است تا از حرکت بدون تاری عکس بگیرید. نقطه مقابل حالت HSS این است که فلاش باید یک سری پالس های نامحسوس سریع بزند تا با دو پرده شاتر دوربین منطبق شود، به این معنی که با افزایش سرعت شاتر حداکثر قدرت فلاش کاهش می یابد. با این وجود، هنگامی که می خواهید نور بر سوژه خود را هنگام عکاسی حرکت روشن نگهدارید، HSS می تواند یک گزینه بسیار ارزشمند باشد.

2. با فلاش خارج از دوربین به عمق عکس اضافه کنید

Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2) دارای طرح دکمه تقریباً یکسانی با 600EX II-RT است و می تواند برای فلاش HSS خارج از دوربین استفاده شود. با دوربین Canon EOS RP و لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 46mm، 1/200 ثانیه، f/8 و ISO320 و با Canon Speedlite 600EX II-RT گرفته شده است.

برای استفاده از فلاش خارج از دوربین، می توانید از یک تریگر فلاش بی سیم مانند Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT و Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2) استفاده کنید. پس از تثبیت فلاش اکسترنال روی پایه یا سه پایه، فلاش را روی حالت E-TTL قرار دهید، جایی که فلاش به طور خودکار قدرتی را مطابق با نوردهی تنظیم می کند، یا آن را روی قدرت دستی تنظیم کنید، سپس عکس های آزمایشی بگیرید تا خروجی مناسب را بدست آورید.

3. نور محیط را کم نور کنید تا سوژه برجسته شود

نور محیطی کم محیطی تاریک می کند، به این معنی که سوژه شما وقتی توسط فلاش اکسترنال روشن می شود پررنگ به نظر می رسد.

هنگام ترکیب فلاش با نور روز، می توانید نسبت بین دو منبع نور را آزمایش کنید. برای مثال، می‌توانید عمداً نور محیط اطراف را کم کنید و از فلاش برای نوردهی و جداسازی سوژه‌ استفاده کنید. برای دستیابی به این هدف، ابتدا فلاش را خاموش کنید و نوردهی دستی را انتخاب کنید که نور محیط را کمتر در معرض قرار دهید، تا تاریک شود. سپس فلاش را روشن کرده و روی حالت دستی قرار دهید.

چند عکس آزمایشی بگیرید تا خروجی مناسب برای سوژه خود را بدست آورید. برای غلبه بر نور روشن روز مانند این تصویر، به خروجی بالایی نیاز است، بنابراین فلاش را با 1/1 توان کامل قرار دهید، سپس اگر خیلی قوی به نظر رسید، آن را خاموش کنید. علاوه بر تغییر خروجی، می‌توانید قدرت نور را با نزدیک‌ تر کردن یا دورتر کردن فلاش از سوژه خود تنظیم کنید. با استفاده از این روش، فلاش اکسترنال سبب ایجاد یک محفظه نور جوی در اطراف سوژه می شود.

4. فلاش خود را روی همگام سازی پرده پشت (Rear Curtain) تنظیم کنید تا مسیرها را اضافه کنید.

هنگام پرتاب نور فلاش در طول یک نوردهی طولانی، می توانید ترکیبی پویا از تاری و وضوح ایجاد کنید. حرکت در فریم باعث ایجاد تاری می شود، در حالی که فوران کوتاه فلاش سوژه را در یک لحظه چند ثانیه در نوردهی شما منجمد (فریز) می کند. شما می توانید انتخاب کنید که فلاش در همان ابتدا یا انتهای نوردهی روشن شود. معمولاً بهتر است فلاش را روی حالت پرده پشت قرار دهید تا در انتها روشن شود. به این ترتیب تاری یک دنباله پشت سوژه شما ایجاد می کند. برای استفاده از حالت پرده پشت، دکمه همگام سازی فلاش اکسترنال را فشار دهید تا نماد سه پیکان نمایش داده شود.

5. برای واضح شدن سوژه از یک فلاش برای عکس های متحرک استفاده کنید.

برای ایجاد تاری متحرک، حرکت سوژه را از یک طرف کادر به سمت دیگر دنبال کنید و دوربین را با سرعت آن مطابقت دهید. با دوربین Canon EOS RP و Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 26mm، 1/30 ثانیه، f/16 و ISO100، و با Canon Speedlite 600EX II-RT گرفته شده است.

جابجایی دوربین با سوژه می‌تواند ترکیب فوق‌العاده‌ای از تاری و وضوح ایجاد کند. زمان را به درستی تنظیم کنید و سوژه واضح خواهد بود در حالی که همه چیز به صورت رگه هایی تار می شود. پَنینگ را می توان بدون فلاش انجام داد، اما با افزودن فلاش، سوژه واضح تر می شود. فلاش را روی حالت همگام سازی پرده پشت تنظیم کنید، سپس از حالت اولویت شاتر استفاده کنید و سرعت شاتر را روی حدود 1/30 ثانیه تنظیم کنید (یا برای سوژه هایی که به سرعت در حال حرکت هستند مانند اتومبیل، سریعتر). وقتی آماده شدید، دوربین را حرکت دهید. ممکن است برای ولضح کردن سوژه چند بار تلاش نیاز باشد، اما ارزش تلاش را برای حس سرعت و حرکت دارد.

6. برای ایجاد یک تصویر ترکیبی، فلاش خود را پالس کنید

حالت MULTI یک تنظیم خلاقانه در فلاش اکسترنال است که پیاپی پالس ها را ثبت می کند. هنگامی که در ترکیب با نوردهی طولانی استفاده شود، می توان سوژه خود را در چندین موقعیت در اطراف کادر عکس گرفت. چالش در این است که - بسیار شبیه یک نوردهی دوگانه - نواحی روشن‌تر روی هم قرار می‌گیرند و با یکدیگر ترکیب می‌شوند. بنابراین بهتر است از سوژه خود در یک پس زمینه تاریک یا در شب عکس بگیرید و از آنها را در حال حرکت از یک سمت به سمت دیگر عکس بگیرید.

نویسنده: جیمز پترسون

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع نوشتار: نحوه استفاده از فلاش برای عکاسی حرکتی خلاقانه