نکات عکاسی

درک حالت ها و تنظیمات دوربین برای مبتدیان

خاطرات و تصاویر بسیار خوبی در انتظار انتشار هستند، اما شما هنوز آنها را نگرفته اید! فقط با کمی کاوش بیشتر در تنظیمات دوربین خود، به زودی مجموعه جدیدی از تصاویر را فراتر از دکمه خودکار کشف خواهید کرد. بسیاری از ویژگی های ساده وجود دارد که به بهبود عکاسی شما کمک می کند. در نوشتار پیش رو کمکی برای یافتن بهترین تنظیماتی که شما برای دوربین خود نیاز دارید، است.در زیر هفت نمونه عالی از تنظیمات مختلف دوربین فراتر ازحالت خودکار ارائه کرده ایم. بسیاری از این موارد را می توان به راحتی بررسی کرد تا به شما در ایجاد تصاویر بهتر کمک کند.

1. حالت های AV و TV

وقتی نوبت به حالت های عکاسی در دوربین شما می رسد، دوربین ها مقیاسی از کنترل دارند. در یک جهت گزینه خودکار وجود دارد که در آن دوربین اساساً شما و عکس شما را کنترل می کند. در جهت های دیگر ترازو تنظیمات دستی به شما امکان کنترل کامل دوربین را می دهد.

AV و TV جایی در وسط آن مقیاس ها قرار دارند و به شما امکان می دهند ویژگی های دوربین را آزمایش کرده و درک کنید. این مکان خوبی برای شروع و ایجاد اعتماد به نفس شماست.

  • AV یا تقدم دیافراگم به شما امکان می دهد عمق میدان خود را با باز کردن یا بستن دیافراگم کنترل کنید.
  • TV یا Time Value (تقدم شاتر)، به شما امکان می دهد با افزایش یا کاهش سرعت شاتر، نحوه ثابت کردن سوژه را کنترل کنید.

زمان استفاده از AV: برای نشان دادن بهترین تنظیمات دوربین، بهتر است هنگام عکاسی در طبیعت، با خانواده و دوستان در حال پیاده روی یا لذت بردن از نور خورشید از آن استفاده کنید. حالت AV دوربین، به شما امکان می دهد بین سوژه های دور و نزدیک تفاوت ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر از افراد پرتره عکس (پرتره) می گیرید، دیافراگم را باز می کنید تا پس زمینه تار ایجاد شود. برعکس، هنگام عکاسی از مناظر، دیافراگم را می بندید تا عمق میدان واضح و عمیقی به دست آورید.

زمان استفاده از TV: تنظیمات TV دوربین، این به شما امکان می دهد با سرعت شاتر خود بازی کنید. تصور کنید از شخصی با دوچرخه در کوهستان عکس می گیرید یا با سرعت زیاد در حال اسکی هستید، در این زمان شما می توانید انتخاب کنید که چگونه با سرعت های مختلف شاتر در تنظیمات دوربین خود این عکس را بگیرید.

با سرعت شاتر سریع بر روی تنظیمات دوربین، می‌توانید سوژه را فیریز (ثابت) کنید یا، برای افزودن کمی درام و تاثیر بیشتر، سرعت شاتر را کاهش دهید تا کمی تاری به سوژه اضافه شود.

2. حالت های فوکوس

فوکوس خودکار این روزها بسیار باورنکردنی است، اما با کمی آزمایش بیشتر، عکس‌های واضح‌تری خواهید گرفت. تنظیمات داخلی دیگری برای فوکوس در دوربین وجود دارند که تضمین می‌کنند هر بار عکس‌هایی با پین واضح بگیرید.

3. تراز سفیدی

تعادل رنگ سفید یکی از تنظیمات دوربین است که به شما امکان می دهد واقعاً عکاسی با نور طبیعی با رنگ هایی زیبا و دقیق در تصاویر خود ایجاد کنید. چند پیش تنظیم عالی در تنظیمات دوربین تعبیه شده است که برخی از پرکاربردترین سناریوهای نورپردازی را نشان می دهد.

زمان استفاده از تراز سفیدی: به عنوان مثال، اگر بیرون از خانه در آفتاب زیبا هستید، می‌توانید تراز سفیدی را روی حالت از پیش تنظیم شده در نور روز تنظیم کنید، و اگر در خارج از خانه عکاسی می‌کنید، می‌توانید از حالت از پیش تنظیم شده در تمام روز استفاده کنید و نیازی به فکر کردن به آن نباشید و واقعا راحت است.

به همین ترتیب، اگر در سایه عکس می‌گیرید، نور رنگ متفاوتی خواهد داشت، بنابراین می‌توانیم تعادل رنگ سفید خود را به  حالت از پیش تنظیم شده سایه تغییر دهیم تا مطمئن شویم که تصویر همچنان عالی است.

4. ردیابی چشم

یک ویژگی عالی برای استفاده در هنگام عکس گرفتن از افراد، ردیابی چشم است.

زمان استفاده از ردیابی چشم: هنگامی که سوژه هایی را که به سمت شما حرکت می کنند را ردیابی می کنید، تنظیمات دوربین خود را در حالت فوکوس سروو قرار دهید. این برای تصاویر پرتره و منظره عالی است.

در عکاسی ورزشی، جایی که حرکت و سرعت زیاد است، فوکوس سریع اغلب مشکل است. در تنظیمات دوربین  تنظیماتی از پیش برای حالت فوکوس وجود دارند که امکان ردیابی بهتر سوژه های متحرک را فراهم می کنند.

5. شاتر بی صدا

موارد خاصی وجود دارد که «صدای» باز و بسته شدن شاتر می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود، به‌ ویژه هنگام عکس‌برداری از رویدادهای صمیمی مانند کودکان خردسال یا ورزش‌هایی مانند تنیس.

با استفاده از ویژگی شاتر بی‌صدا در تنظیمات دوربین، این کار به شما کمک می‌کند تا سوژه‌هایتان را راحت و در لحظه نگه دارید.

6. Raw در برابر JPEG

Raw و JPEG دو ویژگی ارزشمند دوربین هستند که به سرعت و راحتی کمک می کنند. مواقعی وجود دارد که می خواهید کنترل کاملی برای ویرایش تصاویر خود داشته باشید و مواقع دیگری که می خواهید یک تصویر عالی بگیرید و در اسرع وقت آن را در رسانه های اجتماعی به نمایش بگذارید.

زمان استفاده از RAW: در حالی که RAW قدرت کامل دوربین را رها می کند، حجم فایل ها بسیار بیشتر هستند و پردازش و ویرایش آنها زمان بیشتری می برد. حالت RAW این تصاویر را برای شما ذخیره می کند تا به صورت جداگانه روی آنها کار کنید و واقعاً روی کیفیت تصویر کار کنید.

زمان استفاده از JPEG: با این حال، زمانی که باید سریع کار کنید، می‌توانید تنظیمات دوربین را به عکسبرداری JPEG تغییر دهید و برای ارسال آماده هستند. مورد دوم استفاده مدرن تر از دوربین در دنیایی است که تصاویر در عرض چند ثانیه به اینستاگرام منتقل می شوند.

7. منوی سریع

با گذشت زمان متوجه خواهید شد که تنظیمات دوربین خود را بیشتر از سایرین کشف کرده و از آنها استفاده خواهید کرد. این تنظیمات دوربین که اغلب استفاده می شوند در منوی سریع دوربین شما به عنوان Q Menu شناخته می شود و در دسترس هستند. این کار باعث صرفه جویی در وقت شما می شود، با این کار سوژه ها را از دست نمی دهید.

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: درک حالت ها و تنظیمات دوربین برای مبتدیان