عکاسی از نماهای نزدیک ممکن است این ذهنیت را در شما ایجاد کنند که نیاز به کیت های گران قیمت عکاسی دارید اما در واقع می توانید با طیف وسیعی از بودجه ها یک عکس باور نکردنی بگیرید. می توانید پیش از تهیه لنز ماکرو اختصاصی، فوکوس نزدیک را با استفاده از لنز کیت خود آزمایش کنید.



1. با لنز کیت از نماهای نزدیک عکس های خلاقانه بگیرید


برای عکاسی ماکرو، مهم این نیست که چقدر به سوژه نزدیک هستید، بلکه میزان بزرگنمایی اهمیت دارد. اگر می‌خواهید از نمای نزدیک عکاسی کنید، اما بودجه لازم برای لنز ماکرو را ندارید، می‌توانید از لنزهای کیت استفاده کنید. عکس گرفته شده توسط در EOS 90D با لنز EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM در 55mm 1/3200 ثانیه، f/5.6 و ISO640 گرفته شده است. © پیر آنکت

اگرچه یک لنز ماکرو بزرگنمایی فوق‌العاده ای ارائه می‌کند، یک لنز زوم استاندارد نیز می‌تواند به اندازه کافی برای عکس‌های عالی وبزرگتراز حشرات  فوکوس کند.

در تصویر بالا :"طول آخوندک (مانتیس) تقریباً 3-4 سانتی متر است، به این معنی که  کل تصویر را با استفاده از لنز Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM می توانید پوشش دهید. بزرگترین چالش برای عکس گرفتن در نزدیک شدن به یک حشره  است. بهترین زمان برای عکاسی از حشرات صبح زود می باشد.

لنزهای EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM t، EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM ، RF 35mm F1.8 Macro IS STM و  RF 85mm F2 Macro IS STM دارای رینگ های ماکرو لایت داخلی هستند که جلوه‌های نورپردازی جالب و خلاقانه‌ای را که پیش تر در اختیار افراد حرفه‌ای قرار می‌گرفت، در اختیار افراد مبتدی قرار می‌دهد.

به عنوان یک روش جایگزین برای استفاده از فوکوس خودکار، با زوم کردن لنز تا طولانی‌ترین فاصله کانونی، تغییر به فوکوس دستی و چرخاندن رینگ فوکوس تا زمانی که سوژه در حداقل فاصله فوکوس قرار بگیرد و به حداکثر بزرگنمایی دست می‌یابید، سپس به آرامی دوربین را به عقب و جلو حرکت دهید تا به فوکوس واضحی از سوژه دست یابید.

برای عکاسی ماکرو بهمراه داشتن سه پایه تصمیم مناسبی می باشد زیرا هر لرزش دوربین برجسته می شود. لنزهای 18 تا 55 میلی‌متری برای عکاسی دستی عالی هستند، زیرا بسیار کوچک هستند و تثبیت‌کننده تصویر در این فاصله های کانونی بسیار مفید است.


2. با یک لنز ماکرو عکاسی خود را ادامه دهید.


این تصویر توسط EOS 90D با EF-S 60mm f/2.8 Macro USM در 1/250 ثانیه، f/9 و ISO200 گرفته شده است. © پیر آنکت

در این تصویر عنکبوت کوچکتر از آخوندک است، اما این  کار اجازه دهد تا محیط بیشتری را در عکس قرار دهید." بر روی EOS 90D با EF-S 60mm f/2.8 Macro USM در 1/250 ثانیه، f/8 و ISO500 گرفته شده است. © پیر آنکت


لنز جمع و جور مانند Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM نقطه ورود عالی ای به دنیای ماکروگرافی است. وقتی روی حداقل فاصله فوکوس تنظیم شود، بزرگنمایی در اندازه واقعی (1x) می دهد، به این معنی که جزئیات با همان اندازه واقعی روی حسگر دوربین فوکوس می شوند.

یکی از مواردی که هنگام عکاسی ماکرو باید در نظر گرفت این است که عمق میدان کم است. استفاده از دیافراگم های کوچکتر مانند f/11 و f/16 باعث افزایش عمق میدان و همچنین کاهش میزان نور می شود. این کار منجر به کاهش سرعت شاتر می شود که در صورت حرکت دوربین یا سوژه می تواند تصویری تار ایجاد کند.

برای مقابله با این موضوع، می‌توانید ISO را افزایش دهید تا زمان‌های نوردهی کوتاه‌تری ارائه کنید. "با EOS 90D، می‌توانید بدون هیچ مشکلی حساسیت را تا ISO2000 افزایش دهید. اما شما باید تصویر را به درستی نوردهی کنید - سپس اگر سعی کنید نوردهی را در نرم‌افزار افزایش دهید، نویز زیادی دریافت خواهید کرد."


یک گزینه مناسب استفاده از Speedlite برای بزرگنمایی 3-5 برابر مناسب می باشد. او می گوید: «نور اصلی در این تصویر نورخورشید است."اما داشتن فلاش نور بیشتر به سوژه می دهد. " تصویر توسط Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro و Speedlite 430EX II با سرعت 1/250 ثانیه، f/10 و ISO400 گرفته شده است. © پیر آنکت



Focus stacking یک تکنیک محبوب است که عکاسان ماکرو از آن برای افزایش عمق میدان استفاده می کنند. این تکنیک شامل گرفتن دنباله ای از تصاویر یکسان و تغییر دستی موقعیت فوکوس برای هر یک است. سپس مناطق فوکوس شده هر تصویر را می توان در نرم افزار ترکیب کرد تا عکسی با وضوح بیشتر ایجاد شود.

Canon EOS 90D دارای یک ویژگی براکتینگ فوکوس داخلی است که می تواند به طور خودکار عکس هایی را که برای ایجاد یک پشته فوکوس در Canon Digital Photo Professional نیاز دارید، بگیرد.


3. فراتر از اندازه واقعی با یک لنز تخصصی

لنز MP-E 65mm بسیار همه کاره است. با بزرگنمایی 1 برابر می توانید کادر را با یک حشره بزرگتر مانند پروانه یا سیکادا پر کنید و سپس می توانید به بزرگنمایی 5 برابر بروید و از حشرات بسیار کوچک عکس بگیرید. این تصویر با دوربین Canon EOS 90D با لنز Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo با سرعت 1/160 ثانیه، f/8 و ISO2000 گرفته شده است. © پیر آنکت

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro یک لنز منحصربه‌ فرد است که به شما امکان می‌دهد از سوژه‌ها با بزرگنمایی حداکثر 5 برابری عکس بگیرید. این تصویر با دوربین Canon EOS 90D با لنز Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo با سرعت 1/250 ثانیه، f/9 و ISO800 گرفته شده است. © پیر آنکت


فوکوس دقیق هنگام کار با بزرگنمایی 5 برابر بسیار مهم است، زیرا هر گونه خطا به همان اندازه بزرگ می شود. برای اطمینان از دقت هنگام عکاسی از حشرات،از نمایشگر پشتی دوربین برای بزرگ نمایی دستی و دستیابی به فوکوس دقیق تر استفاده کنید. سپس به سوژه نزدیک شوید و می توانید فوکوس کامل در نمایشگر دوربین خود مشاهده کنید.

پیش از اینکه به گرفتن عکس‌های دقیق از حشرات بپردازید، می‌توانید با عکاسی از اشیاء در خانه عکاسی ماکرو را شروع کنید، خواه یک طرح در فرش باشد یا یک گیاه بر روی طاقچه باشد.