زمانی که اصطلاحات Time-lapse و Hyperlapse را در کنار هم می شونیم، اغلب اوقات آنها را با هم جا به جا می کنیم و سر در گم می شویم. حالت هایپر لپس زیر مجموعه ای از تایم لپس به شمار می رود. زیرا در آن از تکنیک های عکاسی تایم لپس استفاده می شود، اما با این حال هایپر لپس مزایای خاص خود را دارا است. در عکاسی تایم لپس شما باید از یک شی متحرک در حرکت تنظیم شده عکس بگیرید، در حالی که تایم لپسی که در آن دوربین به جای سوژه در حال حرکت است، هایپر لپس نامیده می شود. دوربین تقریباً دقیقاً در همان مکان باقی می‌ماند، در حالی که از یک تایم لپس به طور سنتی با استفاده از سه پایه یا نوار لغزنده کنترل حرکت عکس می‌ گیرید، اما هنگام عکاسی هایپر لپس، مکان دوربین را بین هر عکس تغییر می‌ دهید. شما می‌ توانید طلوع و غروب خورشید را در یک ویدیو با جمع‌ آوری و گرفتن عکس‌ های ثابت در طول روز در یک تایم لپس مشاهده کنید، اما برای یک هایپر لپس، باید یک شی داشته باشید، مسیری برای گرفتن شی، چه به سمت جلو، چه عقب و چه از طرفین و دوربین در طول مسیر برای گرفتن آن شی در حال حرکت است.


تایم لپس یک رویکرد عالی برای ایجاد یک عکس آغازین برای یک صحنه یا مکان جدید، مانند یک منظره وسیع یا منظره شهری است. عکاسی تایم لپس یک تکنیک سینمایی است که در آن یک عکاس چندین عکس ثابت از یک قاب را در فواصل زمانی معین در یک دوره می گیرد و سپس به سرعت آن را در کل سکانس پخش می کند. برای ایجاد یک تایم لپس، فقط باید دوربین را ثابت در یک موقعیت قرار دهید و از حرکت آن در حین ضبط سوژه برای مدت طولانی جلوگیری کنید. در حالی که هایپر لپس یک تکنیک فیلم‌ سازی در عکاسی تایم لپس است که برای ایجاد عکس‌های حرکتی، با ضبط ویدیو، نه گرفتن عکس، استفاده می‌شود. بنابراین به‌ طور دقیق، در تایم لپس تعداد زیادی عکس ثابت گرفته می شود، در حالی که دوربین را در یک موقعیت قرار داده می شود و عکس ها به یک ویدیو تبدیل می شوند، در حالی که در حالت هایپر لپس دوربین شما در حال حرکت است معمولاً توسط عکاس حمل می‌شود، فیلم‌ها را گرفته می شوند.


استفاده از تایم لپس

اگر می خواهید سوژه را برای مدت زمان طولانی تری ثابت نگه دارید، در این حالت تایم لپس چندین کاربرد دارد. باید دوربین را در حالت ثابت قرار دهید و از سوژه از نمای نزدیک مانند شکوفایی گلی که در طلوع خورشید شکوفا می‌شود، یا از کیلومترها دورتر مانند منظره‌ای زیبا، عکس بگیرید. این یک روش عالی برای روایت یک داستان است،  تصویری از منظره‌ای که در آن پرندگان پرواز می‌ کنند، رودخانه‌ ها جاری می‌ شوند، ستارگان حرکت می‌کنند با کمک هزاران عکس ثابت که در یک دوره چند هفته‌ ای یا ماه‌ ها یا سال‌ ها در قالب ویدیو پخش شده‌ اند، این کار دقیقاً همان عکاسی تایم لپس است. برای ایجاد چنین تصوری که زمان به سرعت می گذرد، عکس ها را در فواصل از پیش تعیین شده ثبت می کند و دوباره آنها را پخش می کند. نکته: روشنایی مصنوعی برای تضمین عدم تغییر شدید شرایط نور مورد نیاز است. با این حال، با مناظر طبیعی  و مناظر شهری، تغییر نور در طول زمان احتمالاً یک نقطه کانونی در فیلم شما خواهد بود.


استفاده از هایپر لپس

برای حالت هایپر لپس، به سه المان نیاز دارید. ناگفته نماند که برای ورود به یک جسم و جهت نیاز دارید. این کار را می توان در هر جهت(به سمت شیء، دور از آن، به طرفین، در یک دایره در اطراف آن، و غیره) انجام داد - . آخرین چیزی که شما نیاز دارید یک  لنگر(انچر) است. نقطه ای که می تواند در همان مکان در هر تصویر حفظ شود. این یک تصمیم حیاتی است که یک لنگر(انچر) یا یک نقطه دید را انتخاب کنید تا فیلمبرداری تند نباشد، بدون هیچ گونه مانعی بین آنها پایدار باشد. حالت هایپر لپس کاربردهای زیادی مانند نمایش یک تور در اطراف شهر، یک پل زیبا و موارد دیگر دارد. هایپر لپس بیشتر شبیه یک عکس جلوه ویژه است که در آن بیننده را به سفر می برید. با هایپر لپس، می توانید سرعت فیلم را افزایش داده یا کاهش دهید تا یک تصویر جریانی ایجاد کنید که هر طور که می خواهید حرکت کند. نتیجه یک ویدیوی بسیار نرم‌ تر از دوربین شما است که بدون شک با تایم لپس قابل مقایسه است اما تصویر را تثبیت می‌کند. بزرگترین تفاوت در مورد هایپر لپس در مقابل تایم لپس حرکت است. هنگام فیلم برداری هایپر لپس، در فضا حرکت خواهید کرد. شما می توانید این کار را روی یک دوربین دستی یا حتی یک گوشی با دوربین مناسب انجام دهید! حرکت، همراه با فیلم‌ های تند شده، جلوه پروازی زیبا و حماسی ایجاد می‌ کند. می‌ توانید به‌ طور پیوسته از میان صحنه‌ ها جا به جا شوید، در حالی که زندگی به سرعت در کادر تصویر پیش می‌ رود. هایپر لپس یک تکنیک فوق‌ العاده برای استفاده در انواع پروژه‌ ها، از تبلیغات گرفته تا سایت‌ های ساخت‌ و ساز و ساختمان‌ های تاریخی است.


منبع این نوشتار: تفاوت بین تایم لپس و هایپر لپس در چیست؟