کانن با معرفی لنز RF 10-20mm F4L IS STM جدیدترین از نوع خود را در تاریخچه لنزهای فوق عریض ثبت کرد. لنز جدید اولین لنز زوم فوق عریض مستطیلی بدون چشم ماهی (بدون فیش آی) در جهان برای دوربین‌ های فول فریم است که به  تمام زاویه باز 10 میلی‌متری دست می‌یابد. مجهز به تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال داخلی (Optical IS)، بدنه فشرده‌ ای دارد که معادل سایر لنزهای F4L در سری RF کانن است و همچنین ساختار لنز و کیفیت تصویر حرفه‌ای را دارا می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه این لنز زمینه جدیدی را در بیان خلاقانه ایجاد می کند، ادامه نوشتار را بخوانید.


افق های دید خود را گسترش دهید: چشم اندازهای جدید و خیره کننده

آرزوی هر عکاس داشتن عریض ترین زاویه دید در تصویر است – رویایی که وقتی با مناظر وسیع و گسترده‌ای روبرو می‌شوید و آرزو می‌کنید که سوژه ها در یک کادر قرار بگیرند، یا وقتی می‌دانید که فقط یک میلی‌متر پرسپکتیو اضافی به عکس شما می‌دهد. آرزوهایی که با این رویاها با لنز جدید RF 10-20mm F4L IS STM کانن، عریض‌ترین لنز زوم فوق عریض بدون چشم ماهی جهان تا کنون به حقیقت پیوستند.


جانشین مناسب برای EF 11-24mm F4L USM افسانه ای

RF 10-20mm F4L IS STM همتای سری لنزهای RF برای EF 11-24mm F4L USM است. این لنز که در دوران EOS DSLR ایجاد شد، به دلیل کیفیت تصویر فوق‌ العاده و زاویه دید منحصر به فرد ۱۱ میلی‌متری خود که در بین لنزهای زوم با زاویه دید عریض ۱۶ تا ۱۸ میلی‌متری متمایز بود و شهرت خوبی به دست آورد. ، این لنز همچنان در دوران EOS R بدون آینه برای بسیاری از عکاسان گزینه اصلی باقی مانده است.

این لنز جدید با دستیابی به ۱ میلی‌ متر عریض‌ تر به ۱۰ میلی‌متری، و عملکرد این لنز L نوید آن را می‌ دهد که اگر بیشتر از لنز EF نباشد برابر آن خواهد بود. همچنین دارای تثبیت‌ کننده تصویر (IS) است که همگی دریک لنز کوچک‌ تر و سبک‌ تر هستند در حالی که وزن و اندازه EF 11-24mm F4L USM یکی از تنها کاستی‌ های آن به حساب می آمد، و این کاستی ها در این لنز جدید از بین رفته است. همه اینها ویژگی ها گرد هم می آیند تا امکانات بی سابقه ای با زاویه فوق عریض را برای عکاسان و سازندگان ویدیو به ارمغان بیاورد.


EOS R5/ RF 10-20mm F4L IS STM/FL: 10mm/ نوردهی دستی (F5,6، 1/60 ثانیه)/ ISO 800/ WB: خودکار


تکمیل کننده لنزهای زوم فوق عریض RF موجود

مجموعه لنزهای RF در حال حاضر شامل سه لنز زوم فوق عریض است:

  • RF 14-35mm F4L IS USM
  • RF 15-35mm F2.8L IS USM
  • RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

RF 10-20mm F4L IS STM با پوشش وسیع‌تر 10-20 میلی‌متری، زاویه دید 130.4 درجه‌ای را ارائه می‌کند و زاویه دید لنزهای زاویه باز RF موجود را گسترش می‌دهد. به طور ویژه، انتهای عریض 10 میلی‌متری، چشم‌اندازهای پویایی را امکان‌پذیر می‌سازد که پیش ترامکان‌پذیر نبودند – و این خود یک امتیاز برای انواع صحنه‌ها که شامل مناظر، فضای داخلی، عکاسی نجومی، پرتره، و حتی عکاسی ماکرو با زاویه باز محسوب می شود.


همانطور که تصویر سمت راست مشاهده می کنید، هنگام عکاسی از همان موقعیت، انتهای 10 میلی‌متری RF 10-20mm F4L IS STM ناحیه‌ای حدود دو برابر فاصله کانونی 14 میلی‌متری را پوشش می‌دهد. حدود 1.4 برابر مساحت تحت پوشش در فاصله کانونی 12 میلی متر را پوشش می دهد. پوشش گسترده تر نیز چشم انداز تأثیرگذارتری را امکان پذیر می کند.


وزن 570 گرم: یک شاهکار مهندسی

کاهش 1 میلی متری در فاصله کانونی لنز با زاویه دید گسترده، میدان پوشش آن را به شدت تغییر می دهد. در عین حال، چالشی بزرگ‌تر از آنچه که نشان می‌دهند، برای طراحی نوری به همراه دارد. زمانی که لنز استانداردهای کیفیت تصویر خاصی را داشته باشد، چالش چند برابر می شود: المان های نوری مورد نیاز برای اصلاح انحرافات لنز و اطمینان از تصاویر واضح و بدون اعوجاج از مرکز تا گوشه ها نیز به اندازه و وزن لنز می افزایند.

با وزن تقریبی 570 گرم، RF 10-20mm F4L IS STM یک شاهکار مهندسی است زیرا نه تنها فاصله کانونی 1 میلی متری را نسبت به EF 11-24mm F4L USM کاهش می دهد، بلکه این کار را در حالی انجام می دهد که به کاهش وزن 50 درصدی نسبت به مدل پیشین دست می یابد که 1108 گرم وزن داشت. قابلیت حمل جدید فرصت های استفاده و امکانات خلاقانه را افزایش می دهد.




وقتی لنز RF 10-20mm F4L IS STM به EOS R5 متصل می‌شود، وزن هر دوی این ها 1308 گرم می شود در حالی وزن لنز EF به تنهایی حدود 750 گرم کمتر از وزن دوربین EOS 5D Mark IV است. این لنز از نظر اندازه شبیه به لنزهای Trinity زوم RF F4L Canon است.

چه چیزی باعث کاهش شدید وزن شد؟

انعطاف‌پذیری طراحی با قطر زیاد مانت RF و بک فوکوس کوتاه عامل اصلی کاهش وزن بود. مهندسان کانن قطعاتی را که لنز را تشکیل می‌ دهند، از اپتیک گرفته تا ساختارهای مکانیکی، بهینه‌سازی کردند. یک موتور پله ای از نوع پیچ سربی (STM) با یک حرکت کوتاه برای به حرکت درآوردن لنزهای کوچک و سبک فوکوس در حین فوکوس خودکار استفاده شده است که امکان دستیابی به فوکوس خودکار سریع را در این لنز کوچک و سبک فراهم می کند.


کیفیت واضح  تا لبه های تصویر

لنز RF 10-20mm F4L IS STM 10mm  عریض ترین لنز بدون فیش آی کانن تبدیل شده است. بر خلاف لنزهای فیش آی که برای دستیابی به نمای 180 درجه ای از یک صحنه، انحرافات منحنی ایجاد می کنند، لنز RF 10-20mm F4L IS STM یک لنز مستطیل است که اعوجاج ها را تصحیح می کند تا صحنه را به گونه ای ثبت کند که آشناتر به نظر می رسد.


EOS R5/ RF 10-20mm F4L IS STM/FL: 10mm/ لامپ (F5,6, 59.9 ثانیه)/ ISO 100/ WB: نور فلورسنت سفید



تصحیح عالی اعوجاج

نمای بزرگ شده گوشه سمت چپ بالای تصویر پیشین. حتی در 10 میلی متر، گوشه های تصویر مشخص و واضح هستند، با حداقل اعوجاج در حصار سیمی دیده می شود، این خود گواهی است بر اصلاح عالی اعوجاج بر روی لنز است.



پیکربندی لنز شامل المان های ویژه زیر است که انحرافات گوناگون را اصلاح می کند:

  • 3 المان غیر کروی، از جمله المان جلویی با قطر بزرگ و با انحنای بالا
  • 1 المان Super UD
  • 3 المان UD (شامل 1 المان غیر کروی UD)


این پیکربندی که برای به حداکثر رساندن کیفیت تصویر طراحی شده است، با فاصله فوکوس کوتاه در پشت مانت RF فعال شد. این دوربین با عملکرد تصحیح اعوجاج دیجیتالی دوربین کار می‌کند تا کیفیت تصویر برابر با EF 11-24mm F4L USM را در بدنه کوچک‌ تر و سبک‌ تربتوان به آن دست یافت.

SWC (پوشش ساختار زیر موجی) و ASC (پوشش کروی هوا) روی دو سطح هر کدام به طور موثر محوی و فلیر شدن را تحت کنترل نگه می دارند.





اهمیت المان جلویی لنز

در فاصله کتنونی 10 میلی متر، لنز از یک ناحیه بسیار وسیع نور دریافت می کند که باید با درجه انکسار بهینه به المان های  انتهایی لنز هدایت شود. جلویی ترین لنز نقش مهمی ایفا می کند. در RF 10-20mm F4L IS STM، بزرگ، بسیار خمیده، شیشه ای و غیر کروی است. محصول تکرارهای بسیاری از شبیه سازی های طراحی، که مناسب بودن را برای تولید انبوه نیز در نظر گرفته اند، شکل ایده آلی برای دستیابی به دقت و عملکرد بالا است.

نمودار پیکربندی لنز

الف: المان های عدسی کروی

ب: المان های Super UD/UD

ج: المان UD غیر کروی

د: SWC

ذ: ASC


تثبیت کننده تصویر که تاری محیطی را تصحیح می کند

باور عمومی بر این است که تثبیت‌ کننده تصویر در فواصل کانونی کوتاه‌ تر ضروری نیست، و حتی اگر لازم باشد، تثبیت‌ کننده تصویر در انتهای دوربین (In-Body IS) موثرتر از لرزش‌گیر درون لنز (Optical IS) خواهد بود. با این حال، لنزهای بازتر به دلیل پرسپکتیو بیشتر مستعد اعوجاج در لبه‌های تصویر هستند. این به عنوان تاری در لبه ها ظاهر می شود (تاری محیطی)، که نمی تواند به طور موثر توسط In-Body IS به تنهایی اصلاح شود.

علاوه بر ترکیب IS نوری، RF 10-20mm F4L IS STM دارای یک الگوریتم جدید توسعه‌ یافته است که با In-Body IS در انتهای دوربین هماهنگ می‌شود تا چنین تاری‌های محیطی را اصلاح کند. با این کار تصاویری با زاویه فوق عریض با کیفیت تصویر بی سابقه به دست می آید.

Optical IS به تنهایی تا 5 استاپ سرعت شاتر و اثر تثبیت کننده تصویر را به دست می آورد. با IS کنترل هماهنگ بر روی بدنه دوربین که دارای سیستم IS In-Body است، اثر تثبیت ترکیبی معادل 6 استاپ به دست می آورد.

قاعده کلی بیان می کند که سرعت شاتر حداقل 1/(فاصله کانونی) برای دستیابی به تصاویر بدون لرزش دوربین هنگام عکاسی دستی ضروری است، به این معنا که با RF 10-20mm F4L IS STM، تصاویر دستی واضح حتی با سرعت شاتر آهسته که بیش از 1 ثانیه ممکن خواهد بود. این به معنای آزادی خلاقانه‌ تر است، چه در شب عکس‌برداری می‌کنید، چه از جلوه‌های تاری حرکتی خلاقانه یا هر دو استفاده کنید.


EOS R5/ RF 10-20mm F4L IS STM/FL: 10mm/ نوردهی دستی (F5.6، 0.5 ثانیه)/ ISO 800/ WB: خودکار




این تصاویر به صورت دستی در شرایط نور کم گرفته شده اند. همانطور که نمای نزدیک گوشه سمت راست بالا نشان می دهد، IS ON تصویر را حتی در لبه ها واضح و شفاف نگه می دارد. در حالی که هیچ تاری حرکتی قابل مشاهده ای از لرزش دوربین در مثال IS OFF وجود ندارد، جزئیات آن همچنان به دلیل تاری محیطی نرم به نظر می رسد.

چشم اندازهای قدرتمند برای فیلم برداری

RF 10-20mm F4L IS STM به‌عنوان لنزی که در دوره‌ ای ساخته شده است که تولید ویدیو به طور فزاینده‌ ای مورد تقاضا است، هم با در نظر گرفتن عکاسی و هم فیلم برداری طراحی شده است.

ردیابی فوکوس بدون درز (فوکوس ترکینگ)

این لنز اولین لنز سری L است که دارای فوکوس خودکار STM از نوع پیچ سرب است، که می‌ تواند واحد فوکوس را به طور یکپارچه حرکت دهد تا با انتقال فوکوس طبیعی به فیلم‌ برداری بپردازد، حتی زمانی که AF فوکوس را دنبال می‌کند.

دیافراگم ثابت F4

از آنجایی که حداکثر دیافراگم F4 در کل محدوده کانونی است، نوردهی در کل دنباله حتی زمانی که زوم می کنید ثابت می ماند.

تثبیت کننده تصویر

IS اپتیکال داخلی، فیلم های دستی را تثبیت می کند و برای نتایج بهتر با دوربین فیلم برداری دیجیتال IS هماهنگ می شود تا از فیلم برداری ثابت حتی زمانی که در حال راه رفتن هستید اطمینان حاصل کند. همچنین با In-Body IS برای دستیابی به نتایج بهتر هماهنگ می شود.




از لنز RF 10-20mm F4L IS STM برای عکس‌ های هوایی استفاده کنید: تحرک جدید لنز آن را برای استفاده در پهباد ها مناسب می‌کند.


چه در حال عکاسی یا فیلم برداری هستید، از لنز با دوربین فول فریم استفاده کنید تا چشم انداز منحصر به فرد و بی سابقه آن را به حداکثر برسانید.



سایر ویژگی های قابل توجه


طراحی ضد گرد و غبار و آب
پوشش فلورین



طراحی ضد گرد و غبار و آب شده با رینگ های گوناگون، سوئیچ‌ها و سایر قسمت‌های متحرک مهر و موم بندی شده در برابر شرایط جوی، لنز به گونه‌ ای طراحی شده است که از ورود گرد و غبار و قطرات آب جلوگیری می‌کند و اطمینان بخشی آن را برای کاربران افزایش می‌دهد.
 پوشش فلورین مقاوم در برابر لکه در جلوترین المان از چسبیدن گرد و غبار و کثیفی به لنز جلوگیری می کند و به راحتی با یک دستمال تمیز کننده پاک می شود.
دکمه عملکرد لنز
نگهدارنده فیلتر در انتهای لنز



علاوه بر کنترل‌های معمول روی لنزهای RF، لنز RF 10-20mm F4L IS STM دارای دکمه عملکرد لنز است که می‌تواند به عنوان میانبر برای عملکردهای اختصاص داده شده مانند AF و کنترل نوردهی استفاده شود.
از آنجایی که در RF 10-20mm F4L IS STM هود با لنز ادغام شده است، نمی توان فیلترهای پیچی معمولی را استفاده کرد. با این حال، می توان فیلترهای ژله ای در انتهای لنز استفاده کرد.


شناسه های کلیدی: RF 10-20mm FL IS STM

ساختار لنز: 16 المان در 12 گروه

نزدیکترین فاصله فوکوس: 0.25 متر

حداکثر بزرگنمایی: 0.12 برابر (در 20 میلی متر)

تعداد تیغه های دیافراگم: 9 (تیغه دایره ای)

نوع فیلتر: ژله ای در انتهای لنز

ابعاد (قطر) :  83.7 در 112 میلی متر

وزن تقریبی: 570 گرم

هود لنز: یکپارچه


نمونه عکس ها


EOS R5/ RF 10-20mm F4L IS STM/FL: 12mm/ نوردهی دستی (F8، 1/640 ثانیه)/ ISO 400/ WB: خودکار



EOS R3/ RF 10-20mm F4L IS STM/FL: 10mm/ نوردهی دستی (F4، 20 ثانیه)/ ISO 10000/ WB: 4600K


EOS R5/ RF 10-20mm F4L IS STM/FL: 10mm/ نوردهی دستی (F4، 1/10 ثانیه)/ ISO 3200/ WB: خودکار


مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: لنز Canon RF 10-20mm F4L IS STM: عریض ترین لنز زوم بدون فیش آی جهان