RF 35mm F1.4L VCM: لنز کلاسیک بازسازی شده برای دوران جدید

در 17 خرداد 1403، کانن لنز RF 35mm F1.4L VCM که یک لنز مفهومی پرایم جدید است را برای کاربران ترکیبی (عکاس و فیلم بردار) معرفی کرد، اگر این لنز بهتر از EF 35mm F1.4L II USM نباشد کمتر از آن نیست، ویژگی های عملیاتی این لنز برای دوربین های فیلمبرداری طراحی شده است و نیازهای کاربران ترکیبی نیز برآورده می کند.

 

لنزی که تعهد کانن به کاربران ترکیبی را ثابت می کند

با افزایش تولید محتوای ویدیویی، تعداد کاربران ترکیبی که هم عکس و هم فیلم می گیرند، هر ساله افزایش می یابد. کانن با تولید یک لنز زوم مفهومی جدید در آبان 1402 این روند را با لنز RF 24-105mm F2.8L IS USM Z برطرف کرد. RF 35mm F1.4L VCM یک لنز پرایم با زاویه باز حرفه ای از سری L است که از همان مفهوم پیروی می کند و ویژگی هایی را ارائه می دهد که نیازمندی ها و گردش کار عکاسی و فیلمبرداری را برآورده می کند.

به عنوان یک لنز برای عکاسی، حداکثر دیافراگم F1.4 با قابلیت جلوه‌های فوکوس کم عمق شگفت‌ انگیز (بوکه)، دقت فوکوس خودکار عالی و عملکرد نور کم، همراه با کیفیت اپتیکال حرفه‌ای را فراهم می‌ کند که تصاویر ثابت با وضوح بالا را تامین می‌ کند. اینها ویژگی هایی هستند که این لنز را برای عکاسان، سازندگان ویدیو و فیلمسازان محبوب می کند.

در عین حال، یک رینگ دیافراگم بدون کلیک برای تنظیم نوردهی و بدون درز در حین فیلمبرداری، ردیابی صاف و بی صدا فوکوس در فیلم، و تصحیح فوکوس برسینگ اپتیکال را در خود جای داده است که سهولت عملکرد عالی را در مجموعه های تولید ویدیو فراهم می کند.

لنز RF 35mm F1.4L VCM قطعاً لنزی است که برای کاربران ترکیبی ساخته شده است و بهترین‌ ها را در دنیای عکس و ویدیو ارائه می‌ کند.


شبیه به یک لنز سینمایی

هنگام فیلمبرداری، تنظیم یکپارچه فوکوس یا نوردهی در فیلم نهایی تأثیر می گذارد. فرآیند عملیاتی که بیش از عکاسی اهمیت دارد.

به عنوان مثال، جابجایی دوربین از قسمت روشن صحنه به قسمت تاریک تر معمولاً شامل تنظیم دیافراگم از بسته به باز برای اطمینان از روشنایی ثابت در کل فیلم است. در لنزهایی که صرفاً برای عکاسی ثابت ساخته شده‌اند، تنظیمات دیافراگم با افزایش 1/2 یا 1/3 استاپ است که منجر به تغییر واضح روشنایی با هر تنظیماتی می‌شود.

تنظیمات بدون درز دیافراگم با رینگ دیافراگم

RF 35mm F1.4L VCM مجهز به یک رینگ دیافراگم است که تنظیمات دیافراگم بدون کلیک را امکان پذیر می کند.1. هنگام ضبط ویدیو، کاربران می توانند به سادگی کلید قفل دیافراگم را در موقعیت "باز کردن قفل" نگه دارند و رینگ دیافراگم را بچرخانند تا دیافراگم را با افزایش های 1/32 استاپ بسیار نرم تر تنظیم می کنند.2.

طراحی بدون کلیک رینگ دیافراگم یک مزیت دیگر نیز برای ضبط ویدیو دارد که این کارکرد بی صدا است.

1کنترل دیافراگم بروی رینگ دیافراگم در طول عکاسی در دوربین‌های سری EOS R که قبل از خرداد 1403 منتشر شده‌اند، امکان‌ پذیر نیست.

2کارکرد رینگ دیافراگم در طول فیلمبرداری ممکن است که بر جذب سوژه AF تأثیر بگذارد. f-stop نمایش داده شده در دوربین نیز ممکن است با f-stop واقعی متفاوت باشد.

امکانات بالا از 35 میلی متر و حداکثر دیافراگم F1.4

EOS R5/ RF 35mm F1.4L VCM/FL: 35mm/ نوردهی دستی (F1.4، 1/40 ثانیه)/ ISO 100/ WB: 5500K

F1.4: دیافراگم بازتر، امکانات خلاقانه بیشتر

حداکثر دیافراگم باز در F1.4 RF 35mm F1.4L VCM ایجاد جلوه‌های فوکوس کم عمق زیبا/بوکه پس‌زمینه را آسان‌ تر می‌ کند تا سوژه‌ها را از محیط اطرافشان متمایز کند و عمق میدان بیشتر ذاتی همه لنزهای زاویه باز را جبران می‌کند. دیافراگم دایره ای 11 تیغه ای آن تضمین می کند که بوکه صاف و گرد باقی می مانند حتی زمانی که دیافراگم بسته است.

حداکثر دیافراگم F1.4 همچنین به شما امکان می دهد از سرعت شاتر 2 استاپ سریعتر از لنز F2.8 و 3 استاپ سریعتر از لنز F4 استفاده کنید و در عین حال به همان روشنایی برسید و انعطاف پذیری را در شرایط کم نور افزایش دهید.

این نقاط قوت در فیلمبرداری نیز صدق می کند و دامنه هنری شما را گسترش می دهد.

هنگامی که بهمراه دوربین فول فریم استفاده می‌ شود، فاصله کانونی 35 میلی‌متری، میدان دیدی با زاویه دید گسترده فراهم می‌ کند که نزدیک به دید مؤثر انسان است و چشم‌اندازها را به‌ طور تهاجمی اغراق نمی‌ کند. این ویژگی باعث می‌ شود که برای سوژه‌های گوناگون از مناظر گرفته تا عکس‌های خیابانی، پرتره، عکاسی از غذا و حتی عکاسی محصول، یک لنز همه کاره محسوب شود.

هنگامی که بروی دوربین APS-C قرار بگیرد، فاصله کانونی موثر تقریباً معادل 56 میلی متر در یک دوربین فول فریم است که به آن اجازه می دهد مانند یک لنز پرایم استاندارد با دیافراگم باز F1.4 مورد استفاده باشد.

پیکربندی لنز

الف : المان لنز غیر کروی GMO
ب: المان لنز UD
ج: ASC

RF 35mm F1.4L VCM از 14 المان در 11 گروه تشکیل شده است. که شامل 2 المان غیر کروی و 2 المان UD است که به طور موثر انحرافات گوناگون را اصلاح می کنند.

هر دو المان غیر کروی، المان های غیرکروی GMO (قالب شیشه ای) هستند که می توانند تصحیح انحراف بسیار دقیق را انجام دهند و تصاویر واضح و با کیفیت بالا را با حداقل ریختگی رنگ از مرکز تصویر به گوشه ها را دریافت کنند.

سطوح جلو و انتهایی گروه های لنز با ASC ضد انعکاس (Air Sphere Coating) پوشانده شده است که به طور موثری از فلیر شدن و تار شدن جلوگیری می کند و تصاویر را حتی زمانی که منابع نور قوی در کادر هستند تمیز نگه می دارد.

EOS R5/RF 35mm F1.4L VCM/FL: 35mm/ نوردهی دستی (F1.4، 1/250 ثانیه)/ ISO 100/ WB: 5000K

المان های لنز در لنزهای معمولی با دیافراگم باز تر و سنگین هستند. همانطور که سطح مقطع نشان می دهد، المان های عدسی شیشه ای تمام لنز را پر می کنند. RF 35mm F1.4L VCM از VCM (موتور سیم پیچ صوتی) جدید برای حرکت سریع و دقیق این گروه های لنز در حین فوکوس خودکار استفاده می کند.

VCM یک موتور محرک با رانش بالا است که انرژی الکتریکی را از طریق میدان مغناطیسی به انرژی جنبشی تبدیل می کند. واحد لنز فوکوس روی یک سیم پیچ ثابت است که به صورت خطی در امتداد میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط آهنرباهای محرک حرکت می کند.

از آنجایی که RF 35mm F1.4L VCM از یک سیستم کنترل فوکوس شناور الکترونیکی استفاده می کند، VCM تنها مکانیزم محرکی نیست که به آن مجهز شده است. گروه لنزهای شناور، که نسبتاً سبک‌تر هستند، توسط لنز کوچک‌تر و صرفه‌جویی در انرژی نانو USM، در حالی که VCM با رانش بالا لنزهای فوکوس باز تر و سنگین تر را حرکت می دهد. حرکت لنزهای شناور و فوکوس کننده به طور مستقل از یکدیگر انعطاف پذیری بیشتری را برای جابجایی لنزها به موقعیت بهینه می دهد و به وضوح عالی از مرکز به گوشه ها کمک می کند صرف نظر از اینکه لنز تا بی نهایت یا نزدیک فوکوس شده باشد.

کنترل الکترونیکی فوکوس شناور: توجه دقیق به عملکرد AF

بسیاری فوکوس خودکار پرسرعت را با لنزهای تله فوتو مرتبط می‌ دانند که اغلب برای عکاسی از سوژه های ورزشی، پرندگان وحشی و سایر صحنه‌های اکشن استفاده می‌شوند. با سیستم درایو AF جدید خود، لنز RF 35mm F1.4L VCM نیز می تواند بسیار سریع فوکوس خودکار را انجام دهد. حداکثر دیافراگم باز آن به دقت و قابلیت اطمینان بهتر در AF کمک می کند، همانطور که مشخصه سیستم Dual Pixel CMOS AF در دوربین های سری EOS R کمک می کند.

سیستم کنترل الکترونیکی فوکوس شناور همچنین تصحیح فوکوس برسینگ اپتیکال را در RF 35mm F1.4L VCM فعال می‌کند، بنابراین میدان دید در طول انتقال فوکوس ثابت می‌ ماند حتی اگر لنز روی دوربینی غیر دیجیتال استفاده شود. تصحیح فوکوس برسینگ. این نشانه دیگری از تعهد توسعه دهندگان لنز کانن به بهبود سهولت استفاده از لنز برای فیلمبرداری با کیفیت بالا است.

تصحیح فوکوس برسینگ در دوربین: خاموش

میدان دید حتی بدون اصلاح فوکوس برسینگ در سمت دوربین ثابت می ماند.

تصحیح فوکوس برسینگ در دوربین: روشن

هنگامی که تصحیح فوکوس برسینگ دوربین روشن باشد، پایداری کادربندی بیشتر بهبود می‌یابد.

*طبق استانداردهای CIPA (جهت انحراف و پیچ).

*از آنجایی که VCM یک میدان مغناطیسی ضعیف ایجاد می‌کند، کاربرانی که ضربان‌ ساز (پِیس‌ میکر) یا سایر دستگاه‌های پزشکی کاشته شده دارند باید از لنز فاصله بگیرند و در صورت احساس هر گونه ناهنجاری با پزشک خود مشورت کنند.

سایر ویژگی های قابل توجه

تصحیح لرزش تا 7 استاپ در دوربین‌های دارای IS IN-BODY

در حالی که RF 35mm F1.4L VCM مجهز به تثبیت‌کننده تصویر درون لنز (IS اپتیکال) نیست، زمانی که با دوربینی مانند EOS R3 استفاده می‌شود، می‌توان به تثبیت‌کننده تصویر تا 7 استاپ دست یافت.

نگهدارنده فیلتر در انتهای لنز (شامل شده است)

علاوه بر فیلترهای پیچی 67 میلی‌متری در جلوی لنز، در RF 35mm F1.4L VCM همچنین می‌توان فیلترهای ورقه‌ای را در انتهای لنز با نگهدارنده فیلتر در انتها قرار داد.

دکمه عملکرد لنز

دکمه عملکرد لنز قابل برنامه ریزی در سمت چپ بدنه لنز را می توان به یک میانبر برای عملکردهای گوناگون تبدیل کرد. به طور پیش فرض، به عنوان یک دکمه توقف AF عمل می کند.

طراحی ضد گرد و غبار

لنز RF 35mm F1.4L VCM با رینگ های گوناگون، سوئیچ‌ها و سایر قسمت‌های متحرک مهر و موم شده‌اند، لنز به گونه‌ای طراحی شده است که از ورود گرد و غبار و قطرات آب جلوگیری می‌کند و قابلیت اطمینان پذیری آن را افزایش می‌دهد.

پوشش فلورین

پوشش فلوئور مقاوم در برابر لکه در جلوترین المان از چسبیدن گرد و غبار و کثیفی به لنز جلوگیری می کند و به راحتی با یک دستمال تمیز کننده پاک می شود.

RF 35mm F1.4L VCM: مشخصات کلیدی

ساختار لنز: 14 المان در 11 گروه
نزدیک ترین فاصله فوکوس: 0.28 متر
حداکثر بزرگنمایی: 0,18 برابر 
تعداد تیغه های دیافراگم: 11 (تیغه دایره ای)
قطر فیلتر: 67 متر
اندازه قطر: 76.5 در 99.3 میلی متر
وزن: تقریبا. 555 گرم

لوازم همراه

هود لنز EW-73F

نمونه عکس های RF 35mm F1.4 L VCM:

EOS R5/ RF 35mm F1.4L VCM/FL: 35mm/ AE با اولویت دیافراگم (F1.4، 1/60 ثانیه، EV -0.7)/ ISO 800/ WB: 5500K

EOS R5/ RF 35mm F1.4L VCM/FL: 35mm/ AE با اولویت دیافراگم (F1.4، 1/8000 ثانیه)/ ISO 100/ WB: 5500K

EOS R5/ RF 35mm F1.4L VCM/FL: 35mm/ AE با اولویت دیافراگم (F1.4، 1/200 ثانیه)/ ISO 200/ WB: 5500K

EOS R5/ RF 35mm F1.4L VCM/FL: 35mm/ AE با اولویت دیافراگم (F8، 1/250 ثانیه)/ ISO 100/ WB: 5500K

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: لنز RF 35mm F1.4L VCM: کلاسیک بازسازی شده برای عصر جدید