مبانی عکاسی

راهنمای شروع کار برای عکاسی

تسلط بر اصول اولیه عکاسی از جمله نوردهی، رنگ و ترکیب بندی ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. در اینجا هر آنچه نیاز دارید گرد آوری شده است.

حرکت از یک گوشی هوشمند به یک دوربین اختصاصی  و یادگیری در مورد نوردهی و ترکیب بندی و کشف اینکه چگونه تغییرات کوچک در تنظیمات شما می تواند تأثیر قابل توجهی بر تصاویر نهایی شما داشته باشد یک جهش هیجان انگیز در سفرهای عکاسی است.

در این نوشتار (راهنمای عکاسی) برای تازه کاران، تمام اطلاعاتی را که برای گرفتن عکس نیاز دارید، گرد آوری شده است. این نوشتار به بررسی این که چرا اکوسیستم کاربر پسند دوربین‌ها، لنزها و برنامه‌های Canon برای تازه کاران ایده‌آل است و به توضیح اصول عکاسی خواهیم پرداخت تا به شما کمک کند تا خلاقیت‌های خود را به سطح بالا تری ارتقا دهید.

دوربین ها و لنزها

ارتقاء از یک گوشی هوشمند به یک دوربین با حسگر بزرگ APS-C مانند Canon EOS R50، دنیایی از امکانات خلاقانه و فنی جدید را باز برای شما می کند.

برای ارتقا از یک گوشی هوشمند به دوربین اختصاصی دو گزینه وجود دارد. دوربین‌های کامپکت، مانند دوربین ویدیویی Canon PowerShot V10، که سبک و قابل حمل هستند و دارای لنز ثابت هستند، در حالی که دوربین‌ها با قابلیت تعویض لنز، مانند EOS R100، EOS R50 و EOS R10، به شما این امکان را می‌دهند که دامنه لنز خود را افزایش دهید. اکثر دوربین‌ها با قابلیت تعویض لنز، با لنز کیت همه کاره ارائه می‌شوند که برای تازه کاران گزینه‌‌ی مناسبی است، اما همچنین به این معنی است که می‌ توانید با شروع آزمایش و رشد مهارت‌هایتان، لنزهای جدیدی را به کیف خود اضافه کنید. طیف وسیعی از لنز ها برای سناریوهای گوناگون عکاسی وجود دارد، بنابراین پیش از خرید باید بدانید که کدام لنز برای نیازهای شما بهترین گزینه است.

چه بخواهید در یک روز مه آلود در خارج از منزل و چه در اتاق خود عکاسی کنید، نور برای گرفتن نتایج با کیفیتی که با دید شما مطابقت دارد گزینه‌ی کلیدی است. دوربین‌ها حسگرهای بزرگ‌ تری نسبت به گوشی‌ های هوشمند دارند و این بدان معناست که می‌توانند نویز کمتر و جزئیات بهتری را به‌ ویژه در نور کم ثبت کنند. دوربین ها از دو اندازه حسگر استفاده می کنند: APS-C و فول فریم. حسگرهای فول فریم بزرگتر از حسگرهای APS-C هستند، اما بزرگتر بودن لزوما بهتر بودن نیست. از آنجایی که حسگرهای APS-C کوچک‌تر هستند، این دوربین‌ها را فشرده‌تر و سبک‌تر کرد که برای عکاسی در خیابان و مسافرت ایده‌آل هستند. اندازه کوچکتر حسگر همچنین به این معنی است که سوژه های دورتر در قاب بزرگتر به نظر می رسند که همین کوچکتر بودن حسگر دوربین های APS-C را برای عکاسی ورزشی و حیات وحش ایده آل می کند. یک حسگر فول فریم میدان دید وسیع تری دارد، بنابراین یک دوربین فول فریم برای مناظر وسیع، فضاهای داخلی، معماری فوق عریض و عکاسی نجومی ایده آل است.

دوربین‌ های کانن سطح ابتدایی ویژگی‌ های قدرتمندی را در خود جای داده‌ اند، اما با ابزارهای مبتدی نیز همراه هستند تا به شما در یافتن بهترین تنظیمات در مجموعه‌ ای از سناریوهای مختلف کمک کنند. رابط محبوب حالت هدایت‌ شده Canon توضیحاتی را روی صفحه به اشتراک می‌ گذارد تا به شما در درک سریع اصول اولیه کمک کند. نمادها و تصاویر به شما کمک می‌ کنند تا دربابید یک عملکرد چه کاری را انجام می‌ دهد و می‌ توانید به راحتی با استفاده از صفحه یا دکمه‌های حساس به لمس در اطراف رابط گزینه ها را انتخاب کنید. Canon EOS R100 با سطح ابتدایی دارای یک منوی سفید با راهنمای حالت و راهنمای ویژگی ها است که اطلاعات مفیدی را در مورد حالت یا عملکرد انتخاب شده نمایش می دهد.

حالت های نوردهی و دوربین

اصل راهنمای مثلث نوردهی به این گونه است که اگر یکی از سه تنظیمات اصلی نوردهی - ISO (A)، سرعت شاتر (B) و دیافراگم (C) - را تنظیم کنید، باید بقیه را برای جبران و حفظ یکنواخت تنظیم کنید.

"دکمه چرخش حالت دوربین به شما این را امکان می دهد تا بین حالت های مختلف عکسبرداری را انتخاب کنید. حالت های A+ (خودکار هوشمند صحنه) یا SCN (صحنه) راه مناسبی برای شروع هستند.

در عکاسی، سه عامل مهم وجود دارد که بر ظاهر یک عکس تأثیر می‌گذارند: اندازه دهانه لنز (دیافراگم)، مدت زمان باز ماندن شاتر (سرعت شاتر) و میزان حساسیت حسگر به نور (ISO). این سه عامل همچنین به عنوان مثلث نوردهی نامیده می شود. اگر بخواهید عمداً تصویر را روشن‌ تر یا تیره‌ تر کنید، این سه جهت باید در تعادل باشند - اگر یک عامل را تغییر دهید، باید بقیه عامل ها را برای جبران این تغییر نیز تغییر دهید و تنظیم کنید.

با هر دوربین جدید، ایده خوبی است که ابتدا با چرخش حالت های موجود در صفحه بالای آن آشنا شوید، زیرا می توانید نحوه کنترل نوردهی را انتخاب کنید.

حالت A+ (خودکار هوشمند صحنه) یک حالت کاملا خودکار است که صحنه را تجزیه و تحلیل می کند و تنظیمات بهینه را انتخاب می کند. حالت SCN (صحنه) به طور خودکار تنظیمات نوردهی را متناسب با یک موضوع یا صحنه خاص را انتخاب می‌ کند و زمانی که هنوز یادگیری چگونگی همه چیز با هم هماهنگ  شدن تنظیمات و عامل های موثر در مورد عکاسی هستید عکاسی (ورزشی، افراد، آتش بازی، نمای نزدیک و موارد دیگر) را آسان‌ می کند.

حالت P (برنامه) نیز برای تازه کاران گزینه‌ی مناسبی است، زیرا دوربین دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم می کند اما تنظیمات دیگر را به شما واگذار می کند. حالت های نیمه خودکار Tv (اولویت شاتر) و Av (اولویت دیافراگم) به شما کنترل خلاقانه تری می دهند. همانطور که از نام هاي آن ها پیداست، با اولویت شاتر، سرعت شاتر را انتخاب می کنید در حالی که دوربین به طور خودکار بقیه تنظيمات را اعمال می کند که برای ورزش و حیات وحش مفید است. با اولویت دیافراگم، حالت دیافراگم را انتخاب می کنید، که برای عکس های پرتره و منظره مناسب است. حالت M (دستی) کنترل کاملی بر تنظیمات دوربین به شما می دهد، این حالت زمانی مناسب است که شما درک بهتری از مثلث نوردهی دارید.

تنظیمات و تکنیک ها

پس از عکس گرفتن، حالت نمایش (پخش) در دوربین تنظیمات، اطلاعات تاریخ و زمان و نمودار هیستوگرام، میزان پخش تُن های میانی، سایه ها و هایلایت ها را به شما نشان می دهد.

تطبیق تنظیمات نوردهی برای سناریوهای گوناگون آسان است، اما نکته کلیدی این است که به آنچه می خواهید برسید بتدا باید بیاندیشید. برای عکاسی از حیات وحش و پرتره، یک تکنیک رایج استفاده از دیافراگم باز (عدد f-stop کم مانند f/1.8) برای ایجاد عمق میدان کم، محو کردن پس‌ زمینه و تولید بوکه (خارج از فوکوس) است.

برای عکاسی ورزشی و حرکتی، تنظیم سرعت شاتر سریع، حرکت سوژه را متوقف می‌کند، در حالی که می‌توان از سوژه با سرعت شاتر آهسته برای محو کردن آن و افزودن حالت درام استفاده کرد. هنگامی که نوبت به ISO می‌رسد، حساسیت بالاتر ممکن است برای عکاسی از آسمان شب گزینه مناسبی باشد و همچنین ISO پایین نیر برای پایین نگه داشتن سطح نویز در منظره طلوع خورشید یک انتخاب مناسب است.

تراز سفیدی (WB) یکی دیگر از تنظیماتی است که می توانید در تصاویر خود اعمال کنید. تراز سفیدی، دمای رنگ را دیکته می کند که نور محیط به چه میزان گرم یا سرد به نظر  برسد. در دوربین‌ های Canon EOS R System تنظیم خودکار WB، ثبت رنگ‌ های دقیق را بهتر انجام می‌ دهد.

همچنین می توانید بین حالت فوکوس دستی (MF) و فوکوس خودکار (AF) یکی را انتخاب کنید. استفاده از سیستم‌ های فوکوس خودکار بسیار آسان است، بسیاری از عکاسان به ندرت از حالت MF استفاده می کنند. فوکوس دستی می‌تواند مفید باشد، اما اگر می‌خواهید برای عکاسی ماکرو یا عکاسی در شب، آزمایش با حداکثر فوکوس را شروع کنید - یک کمک بصری برای عکاسی ماکرو یا عکسبرداری در شب، برجستگی رنگی بر روی لبه های فوکوس را میتوانید در حالت MF انجام دهید.

اگر عکس های خود را با فرمت RAW می‌گیرید، لازم نیست نگران عالی بودن هنچیز در دوربین باشید زیرا می‌ توانید در آینده آنها را ویرایش کنید. برای انجام این کار به نرم‌ افزار اختصاصی مانند Digital Photo Professional کانن نیاز دارید، و می‌توانید برای توسعه مهارت‌های خود از این نرم افزاری استفاده کنید.

برنامه ها، نرم افزارها و چاپگرها

گاهی اوقات، شما می خواهید تصاویر را برای دوستان خود ارسال کنید یا در رسانه های اجتماعی بارگذاری کنید. اتصال دوربین Canon به دستگاه Apple (iOS) یا Android (Google Play) با استفاده از برنامه Canon Camera Connect برای اشتراک گذاری و عکسبرداری از راه دور آسان است.

برنامه image.canon یک سرویس مبتنی بر فضای ابری برای دوربین های Canon است که توسط حرفه ای ها و تازه کاران به طور یکسان برای گردش کار آسان تر استفاده می شود. تصاویر و ویدیوها با اندازه کامل را از طریق Wi-Fi بارگذاری کنید و می توانید از هر جایی از برنامه یا مرورگر وب به آنها دسترسی داشته باشید.

دوربین‌های Canon EOS R System به خوبی با بلوتوث، Wi-Fi داخلی و مجموعه برنامه‌های Canon متصل می شوند. می‌توانید با برنامه Canon Camera Connect تصاویر و کلیپ‌ها را مستقیماً به تلفن هوشمند یا تبلت ارسال کنید، همچنین از راه دور عکس بگیرید و عکس‌ها را برچسب‌ گذاری جغرافیایی کنید تا بتوانید دقیقاً به خاطر بیاورید در کجا عکس های شما را گرفته‌اید. برنامه image.canon برای انتقال عکس ها و فیلم های شما از دوربین به سرویس های ذخیره سازی ابری مورد علاقه شما، رایانه یا حتی Adobe Photoshop Lightroom طراحی شده است.

اکوسیستم کانن همچنین شامل بهترین چاپگرهای عکس برای ایجاد چاپ‌های فیزیکی زیبا در خانه یا در حال حرکت، مجموعه‌ای از انواع کاغذ ها برای عکس‌ها و پروژه‌های خلاقانه می شود، به‌علاوه ای نرم‌ افزار به شما کمک می‌کند عکس‌هایتان را نگهداری کنید.

استفاده از برنامه Canon Camera Connect می توانید برای عکاسی از راه دور، به عکاسی پرتره نیز پردازید. نحوه عملکرد فوکوس خودکار را بیابید و دیافراگم های گوناگون را آزمایش کنید تا در یابید چگونه دیافراگم بر پس زمینه شما تأثیر می گذارد. از کودک خود یا پرندگان خانگی  خود در حال پرواز در باغ عکس بگیرید و عکاسی متحرک را شروع کنید. حالت صحنه ورزشی شروع خوبی برای ثبت حرکت سریع است – برای ایجاد تاری در حرکت، حالت تلویزیون را انتخاب کنید یا برای پس‌زمینه‌ های تار حالت حرکت را امتحان کنید. مهارت های جدید خود را با عکاسی در شب در صحنه شب یا حالت P آزمایش کنید و ISO را تنظیم کنید تا تفاوت آن را مشاهده کنید. هنگامی که اصول اولیه را آموختید، فرصت های خلاقانه بی پایان در روبروی شما قرار می گیرند.

نویسندگان: لورن اسکات و آندریا بال

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: شروع کار با عکاسی