نورپردازی در پرتره با High-key و low-key
عکاسی پرتره
نورپردازی در پرتره با High-key و low-key
نحوه ایجاد دو تنظیم نور کلاسیک برای پرتره هایی با کیفیت بالا.
درک این 3 مفهوم درباره نور برای همه عکاسان و سینماگران بسیار مهم است.
نحوه کار شما با هر سه منبع نور در رابطه با سوژه می تواند ظاهر و احساس تصویر شما را به طرز چشمگیری تغییر دهد. تنظیمات نورپردازی پرتره با High-key and low-key می تواند به شما کمک کند پرتره هایی با ظاهر حرفه ای در خانه یا در استودیو ثبت کنید. تنها چیزی که نیاز دارید چند فلاش اسکترنال، مانند Canon Speedlite EL-10، و برخی لوازم جانبی که اغلب دارید یا می توانید خودتان از وسایل روزمره بسازید، است.
تنظیم High-key
اصطلاح «high key» به تصاویری اطلاق میشود که با رنگهای بسیار روشن، اغلب با پسزمینه کاملاً سفید هستند. در پرتره ها، ظاهر روشن، مطبوع و حرفه ای است. اگر دو یا چند فلاش اکسترنال و یک تریگر برای روشن کردن آنها در خارج از دوربین دارید، میتوانید در هر اتاقی با یک دیوار ساده و رنگ روشن، یک تنظیمات پرتره با high key ایجاد کنید. نکته مهمی که باید به درستی انجام دهید، نسبت نور است – نور پس زمینه باید بسیار روشن تر از نور کلیدی یا اصلی (روی سوژه ما) باشد تا پس زمینه را بیش از حد در معرض سفید شدن قرار دهد.
1. روشنایی پس زمینه
با قرار دادن سوژه خود در مقابل دیواری با رنگ روشن شروع کنید، سپس یک فلاش اکسترنال را پشت سوژه قرار دهید و آن را روی دیوار هدایت کنید. نوردهی را به گونه ای انجام دهید که دیوار را سفید خالص کند - تا زمانی که این کار را انجام نداده اید، فلاش دوم را روشن نکنید. در این مثال، دوربین در حالت دستی (M) با تنظیمات نوردهی در f/8، 1/200 ثانیه، ISO100، با تنظیم سرعت فلاش روی 1/1 قدرت در حالت فلاش دستی قرار دارد. تصویر به دست آمده یک پس زمینه روشن ایجاد می کند، بنابراین می توانیم به سمت نورپردازی سوژه برویم.
2. بالا آوردن صورت
فلاش دوم را در مقابل سوژه و کمی به پهلو قرار دهید تا به عنوان نور کلیدی عمل کند. برای نرم کردن، پخش و گسترش نور، از یک اصلاح کننده نور، مانند یک چتر سفید یا یک سافت باکس استفاده کنید. این یک پرتره جذاب تر ایجاد می کند. فلاش را روی حالت دستی قرار دهید و همزمان با تنظیم توان خروجی (در اینجا ¼ توان) یا فاصله نور از سوژه تا زمانی که صورت به درستی در معرض دید قرار گیرد، چند عکس آزمایشی بگیرید.
فلاش اسکترنال کانن EL-10 دارای محدوده قدرت از 1/1 تا 1/1024 برای ظاهری نرم تر است. بهعلاوه، به لطف پنل نور گیر، درخشش بیشتری را در چشم به دست آورید.
تنظیم Low-key
Low key برعکس high key است و رنگ های تیره بر تصویر غالب میشوند. این را می توان با یک منبع نور تکی مانند فلاش که از راه دور نور پرتاپ می شود به دست آورد. فلاش اسکترنال کانن EL-10 را می توان با کمک برنامه Canon Camera Connect از راه دور راه اندازی کرد.
با قرار دادن دقیق نور، حتی میتوانید از همان دیوار پسزمینه مانند تنظیمات high-key استفاده کنید. منبع نور را کمی پشت سوژه و خاموش به یک سمت قرار دهید تا نور به لبه صورت برخورد کند، سپس از سوژه بخواهید صورت خود را به سمت نور زاویه دهد تا لبه های گونه و چشمانش در معرض نور بگیرد.
1. تاریکی در پس زمینه
قبل
بعد
پس زمینه تیره مانند مخمل سیاه برای پرتره های کم رنگ ایده آل است، اما حتی یک دیوار روشن را می توان به سادگی با جلوگیری از برخورد نور به آن تیره کرد. یکی از گزینه ها این است که سوژه و نور را از پس زمینه دورتر کنید و فاصله بین منبع نور و پس زمینه را افزایش دهید. همچنین می توانید از یک شی برای محافظت از فلاش و هدایت آن روی سوژه استفاده کنید. در تصویر اول اینجا نور در حال ریختن به دیوار پس زمینه است. در دومی یک پارچه مشکی بین فلاش و دیوار قرار داده شده است.
2. ژست های عصبی / بداخلاق
پرترههای Low key فضایی تاریک و متفکرانه دارند، بنابراین سوژه تان را در حالت خشم قرار دهید تا به حال و هوای آن بیافزایید. یک سمت متمرکز کردن سوژه در موقعیت مانند این تصویر می تواند این کار به خوبی انجام دهد. در زاویه مناسب، نور روی صورت میافتد و برجستگی مثلثی روی یک گونه ایجاد می کند. این یک تکنیک کلاسیک برای نورپردازی چهره است که به عنوان نورپردازی رامبراند به نام استاد هلندی شناخته می شود. فلاش اسکترنال کانن EL-10 دارای یک پنل نورگیر برای درخشش بیشتر در چشم است. میتوانید با کم کردن اشباع رنگها برای پرتره low-key تمام شده، حال و هوای خود را افزایش دهید.
از یک دوست برای آزمایش این نکات کمک بگیرید یا سعی کنید با استفاده از برنامه Canon Camera Connect از راه دور از خود عکس بگیرید و با تنظیمات نور پرتره high-key و low-key کاوش کنید تا تأثیر آن بر ظاهر و احساس تصاویر خود را ببینید.
نویسندگان: مارکوس هاوکینز و آگی ووجیک
مترجم: مجتبی سلمانی
منبع نوشتار: نورپردازی در پرتره هایی با High-key و low-key