تکنیک های نورپردازی

راهنمایی های ابتدایی برای عکاسی با نقاشی نور

نقاشی نور آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست و کمی به تجهیزات تخصصی نیاز دارد. از آزمایش کردن لذت ببرید و با این نکات و ترفندها تصاویر دیدنی خلق کنید.


نور ضروری ترین مؤلفه عکاسی است، لذت عکاسی با غروب خورشید متوقف نمی شود. با استفاده از یک مشعل یا منبع نور، می‌توانید پس از تاریک شدن هوا بیرون بروید و با حرکت دادن چراغ‌ها در اطراف، تصاویر خود را ثبت کنید تا هر شکلی که نظر شما را به خود جذب می کند ثبت کنید. شما نمی توانید برخی اشکال را در زمان واقعی ببینید، اما با استفاده از نوردهی طولانی مدت، می توانید تصاویر منحصر به فردی را با دوربین خود ثبت کنید. این تکنیک اغلب به عنوان "نقاشی نور" یا "نقاشی نور" شناخته می شود.

نقاشی نور چیست؟

با استفاده از نوردهی طولانی، می‌توان چراغ‌های جلو و عقب خودروهای در حال حرکت را به رگه‌های سفید و قرمز تبدیل کرد. نقاشی نور از تکنیک مشابهی استفاده می کند، اما شما منبع نور را می توانید کنترل کنید. این تصویر با Canon EOS R6 با لنز Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM در 28mm، 124 sec، f/16 و ISO400 گرفته شده است. لورنز هولدر – سفیر کانن


جادو در حرکت ها وجود دارد. ممکن است عکس هایی را دیده باشید که دارای مسیرهای نورانی هستند. این عکس ها معمولاً بر اساس ترافیک شبانه با اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه که در هنگام رانندگی در جاده‌ها، ردپای قرمز و سفید نوری را که از تصویر عبور می‌کنند، ایجاد می کند. نقاشی نور از همان ایده استفاده می کند اما شما را به سطح خلاقانه تری می برد و شما را در صندلی خودرو قرار می دهد.

مانند مسیرهای نوری، باید از نوردهی طولانی مدت استفاده کنید که زمان کافی برای ثبت تمام حرکت نور می دهد. خود حرکت می تواند هر چیزی که می خواهید با استفاده از نورهای سفید یا رنگی برای نقاشی تصویر باشد.

برای نقاشی نور به چه چیزی نیاز دارید؟

داشتن سه پایه می تواند در عکاسی با نوردهی های طولانی مدت بسیار مفید باشد زیرا از لرزش دوربین جلوگیری می کند و سوژه یا پس زمینه تصویر واضح می ماند.

اتصال دوربین به تلفن همراه یا تبلت از طریق برنامه Canon Camera Connect نه تنها به شما امکان می دهد دوربین را از راه دور کنترل کنید، بلکه آنچه را که لنز شما می تواند روی صفحه نمایش می ببیند را نیز نشان می دهد، بنابراین می توانید مطمئن شوید که نقاشی نور به خوبی ترکیب شده است و قاب تصویر را پر می کند.


اگرچه نقاشی نور عمدتاً در مورد حرکت است، شما معمولاً می خواهید یک پس زمینه کم نور در یک تصویر واضح به نظر برسد. بنابراین باید دوربین خود را روی سه پایه یا پلتفرم ثابت دیگری قرار دهید. اگر لنز شما دارای تثبیت کننده تصویر اپتیکال (IS) است، به طور کلی بهتر است این حالت را برای نوردهی طولانی مدت خاموش کنید. جدیدترین دوربین ها می توانند تشخیص دهند که دوربین روی سه پایه قرار گرفته است و IS را برای شما خاموش می کند.

مانند هر تکنیک عکاسی، نقاشی نور می‌تواند نیاز به تمرین داشته باشد. برنامه‌ریزی برای عکاسی آینده نگزانه پیش از غروب آفتاب می تواند مفید باشد، بنابراین می‌توانید ببینید کدام ترکیب‌ها بهترین کارکرد را دارند. زمانی که هوا تاریک می شود، دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید و به حالت Live View بروید تا عکس را در صفحه LCD مشاهده کنید.

محیط های مختلف می توانند ظاهر و حسی جایگزین به نقاشی نور ببخشند. اگر از زمان نوردهی نسبتاً کوتاهی در حدود 10 ثانیه با پس‌زمینه تیره استفاده کنید، در تصویر نهایی تاریک می‌ماند و تمام توجه را به اشکالی که با یک لامپ ایجاد می‌کنید، می‌کند. نوردهی طولانی تر با منظره شهری شبانه یا پس زمینه نورانی می تواند زمینه را به ترکیب بندی اضافه کند و حس مکان و فضا را القا کند.

هنگام نوردهی طولانی مدت به دوربین خود دست نزنید و این کار برای شما می تواند تمرین خوب برای جلوگیری از تاری در تصویر ناشی از لرزش باشد (حتی اگر دوربین شما روی سه پایه قرار گرفته باشد).

چگونه باید دوربین خود را تنظیم کنیم؟

هنگامی که دوربین شما روی سه پایه یا یک سطح محکم قرار داده اید، دوربین خود را به حالت دستی (M) تغییر دهید و ISO را روی 100 و یک دیافراگم بسته مانند f/11 یا بالاتر تنظیم کنید. پیش از اینکه احساس کنید تنظیمات مختلف بر روی نتیجه تأثیر می گذارد، دیافراگم ها و سرعت های شاتر مختلف را آزمایش کنید و مدام عکس های خود را در صفحه پشت دوربین بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که هنگام مشاهده صفحه دوربین در تاریکی، ممکن است عکس‌ها روشن‌تر از آنچه هستند به نظر برسند، بنابراین ممکن است بخواهید روشنایی صفحه را برای این موضوع تنظیم کنید.


برای بسیاری از عکس‌های شبانه، دیافراگم باز با f/number کوچک و تنظیم ISO بالا ترجیح مناسب است، بنابراین این تکنیک می‌توانید هر حرکتی را با سرعت شاتر سریع ثابت کنید. هنگام نقاشی نور، برعکس این کار صدق می کند زیرا حرکت عامل کلیدی است که می خواهید به تصویر بکشید.

حالت عکاسی دستی (M) را در دوربین خود انتخاب کنید و از ایزوی پایین در حدود 100 تا 200 استفاده کنید. بر روی دیافراگم بسته در حدود f/11 قرار دهید و بسته به مدت زمانی که دارید، سرعت شاتر را بین 10 تا 30 ثانیه تنظیم کنید. پس باید بتوانید نقاشی نور خود را ایجاد کنید.

همچنین باید فاصله فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید، بنابراین حالت MF را انتخاب کنید. از قبل روی ناحیه ای که قرار است از لامپ برای ایجاد نقاشی استفاده کنید، فوکوس کنید. در بسیاری از دوربین‌ها، می‌توانید اوج فوکوس دستی (MF Peaking) را نیز فعال کنید، این یک تکنیک برای کمک بصری برای نشان دادن اینکه کدام قسمت‌های تصویر دارای بیشترین فوکوس هستند، است

یک نکته خلاقانه خوب این است که به صورت دستی تنظیمات تراز سفیدی خود را انتخاب کنید. برای مثال، استفاده از تنظیمات Daylight، Cloudy، Shade یا تنگستن به طور موثر دمای رنگ نور را تغییر می‌دهد و جلوه‌ای به تدریج گرم‌تر یا خنک‌تر ایجاد می‌کند. اگر در دوربین شما قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW است، در حالت کیفیت RAW عکس بگیرید که به شما امکان می‌دهد هنگام پردازش تصویر در نرم‌افزارهای ویرایش مانند Canon Digital Photo Professional، تنظیمات تعادل رنگ سفید را تغییر دهید.

با استفاده از تنظیمات دوربینی که پیشنهاد داده‌ایم، ساده شروع کنید و از مشعل یا نور تلفن هوشمند خود برای ایجاد اشکال اولیه یا حتی نوشتن نام خود در نور استفاده کنید. ممکن است متوجه شوید که باید از نوردهی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر یا دیافراگم بازتر یا بسته تر استفاده کنید تا به اثر دلخواه خود برسید. تنظیمات را آزمایش کنید و متوجه خواهید شد که چه چیزی بهتر است.

چه سوژه و منبع نوری را انتخاب کنیم؟

اگر مشعل با چند رنگ در خانه ندارید، می‌توانید به راحتی با استفاده از لیوان‌های پلاستیکی رنگی یا وسایل رنگارنگ مشابه، مانند ظروف کوچک نگهداری غذا، دستمال کاغذی یا چراغ‌های چند رنگ، مشعل ایجاد کنید.

وقتی با دوربین در حالی که افراد دیگر در حال رنگ آمیزی نور هستند کار می کنید، سعی کنید از نوردهی لامپ بیشتر از 30 ثانیه استفاده کنید و به طور متناوب لنز را با کلاه یا شی دیگری بپوشانید. این کار به شما این امکان را می دهد که به جای تلاش برای ثبت همه چیز در یک دنباله پیوسته، یک ترکیب را در بخش های جداگانه و انتخابی ایجاد کنید. این تصویر با Canon EOS 90D با لنز Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM در 71mm، 83 sec، f/22 و ISO100 گرفته شده است.


از باغ ها و پارک ها به عنوان مکانی برای تمرین و ایجاد یک عکس از گل ها، درختان یا هر گیاه زیبای دیگری استفاده کنید. اگر می‌خواهید خلاق باشید، سعی کنید از فنجان‌های پلاستیکی رنگی یا دستمال کاغذی چسبانده شده به مشعل استفاده کنید تا یک عصای سبک بسازید که می‌توانید در هنگام نوردهی آن را تکان دهید تا رگه‌ها و اشکال رنگارنگ ایجاد کنید.

مشعل را روی سوژه اصلی بتابانید و روی آن فوکوس خودکار کنید. پس از انجام این کار، به حالت MF بروید تا فاصله فوکوس در جای خود قفل شود. اگر نیاز دارید که نوردهی بیش از 30 ثانیه طول بکشد، حالت نوردهی لامپ را انتخاب کنید، اگر در دوربین شما مشخص شده است.

نوردهی را شروع کنید و شروع به تکان دادن مشعل یا منبع نور دیگری در اطراف صحنه کنید. چراغ‌های جشن رنگارنگ می‌توانند شکوفایی خلاقانه را به تصویر اضافه کنند. این منبع نور می‌تواند به خوبی کار کند تا پشت اشیاء به‌ صورت شبح ظاهر شوند. اگر می خواهید به قسمت خاصی از صحنه نور اضافی اضافه کنید، به سادگی مشعل را برای چند ثانیه به سمت آن بگیرید، پیش از اینکه به تخت گل و سایر مناطق بروید تا بتوانید پس زمینه ای رنگارنگ ایجاد کنید.

یکی دیگر از پیچش های نقاشی نور، عکاسی از نورهای ایستا و حرکت دوربین در طول یک نوردهی طولانی مدت برای ایجاد مسیرهای نور است. سعی کنید دوربین را در جهت های عمودی و افقی یا در یک دایره کامل بچرخانید. همچنین اگر از لنز زوم استفاده می‌کنید، می‌توانید بزرگنمایی یا کوچک‌ نمایی کنید تا جلوه‌های دنباله نور جایگزین ایجاد کنید. این تصویر با Canon EOS 5D Mark III (اکنون Canon EOS 5D Mark IV جایگزین آن شده است) با لنز Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (اکنون Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) در 135 میلی متر، 0.6 ثانیه، f/22 و ISO200 گرفته شده است.

ترکیب نقاشی نور با پرتره خلاقانه در شبکه های اجتماعی بسیار محبوب شده است. این تصویر با Canon EOS R6 با لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM در 44mm، 13 sec، f/16 و ISO100 گرفته شده است.

گاهی اوقات، استفاده از یک مشعل بسیار روشن می تواند ایده خوبی به نظر برسد. اما منابع نوری ظریف تر اغلب بهتر عمل می کنند. نورهای قدرتمندی که مستقیماً به لنز تابیده می شوند می توانند باعث فلیر شدن شوند، در حالی که مشعل هایی با شدت کمتر از این خطر جلوگیری می کنند. چراغ‌های LED و LED های چند رنگ نیز می‌توانند به خوبی این کار انجام دهند، و همچنین چراغ‌های LED چشمک‌زن یک اثر جایگزین از خط تیره‌های متناوب ایجاد می‌کند.

انجام دادن این کار بهمراه دوستان و خانواده می تواند سرگرم کننده باشد، بنابراین آنها می توانند از مشعل ها برای پر کردن مناطق مورد علاقه در نور اضافی استفاده کنند. یک مشعل تکی نیازی به پوشاندن یک جسم کامل ندارد، زیرا می توانی آن را در طول نوردهی به اطراف حرکت داد تا به طور انتخابی بتوان نور را در مناطق مختلف رنگ کرد. این کار می تواند برای روشن کردن نقاط دیدنی در مناظر شبانه بسیار خوب کار کند.

مشعل های اضافی و سایر منابع نور می توانند برای قرار دادن خود یا افراد دیگر در تصویر خوب عمل باشند. همچنین می توانید کلمات را بنویسید یا اشکالی مانند ستاره ها و قلب ها را نقاشی کنید. گزینه دیگر ترکیب نوردهی طولانی مدت با یک پالس کوتاه نور از فلاش های کانن است، بنابراین می‌توانید نوردهی صحیحی را برای پرتره یا سایر سوژه‌های پیش‌زمینه به دست آورید، در حالی که حرکت را نیز ثابت کرده اید ، همچنین می توانید نقاشی‌های نوری را از طریق آن ایجاد کنید.

وقتی برای سرگرمی عکس می گیرید، نقاشی نور می تواند راهی لذت بخش برای بیان خلاقیت شما باشد. نیازی به دوربین های گران قیمت، لنزها و لوازم جانبی ندارد. تنها چیزی که نیاز دارد فقط کمی زمان برای یادگیری اصول اولیه است. به زودی خواهید دید که در حال ایجاد تصاویر بسیار متمایز با ظاهر و احساس واقعاً منحصر به فرد هستید.

نویسنده: متیو ریچاردز

مترجم: مجتبی سلمانی

منبع این نوشتار: راهنمایی های ابتدایی برای عکاسی با نقاشی نور