کانن به تازگی از سبک ترین دوربین فول فریم سری EOS R خود به نام EOS R8، همراه با یک لنز زوم استاندارد فول فریم جدید، RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM، رونمایی کرده است. این دوربین دارای حسگر 24.2 مگاپیکسلی CMOS، با قابلیت ضبط ویدئوی4K60p ده بیتی 4:2:2، Canon Log 3 و Dual Pixel CMOS AF II با تشخیص افراد، حیوانات و خودرو است.

سال گذشته کان دوربین بدون آینه EOS R با تولید EOS R5 C (ویدئو محور) تا حدودی گسترش یافت که سپس دو مدل APS-C به نام‌های EOS R7 و R10 به بازار عرضه کرد.

برای غول فناوری ژاپنی، سال 2023 با اضافه شدن دو بدنه دوربین و دو لنز زوم به سرعت آغاز شده است. این مقاله بر روی EOS R8 و RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM تمرکز دارد، بعلاوه می توانید مقاله ای در ارتباط با EOS R50 و RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM را نیز در تارنمای ما مشاهده کنید.




Canon EOS R8: نمای کلی

هسته اصلی Canon EOS R8 جدید یک حسگر CMOS فول فریم با وضوح 24.2 مگاپیکسلی مشابه EOS R6 Mark II است. این حسگر در بدنه‌ای که کانن ادعا می‌کند سبک‌ترین بدنه بدون آینه آن‌ها تا به امروز است، گنجانده شده است.




EOS R8 به وضوح برای کسانی که عکاسی سرعتی و حمل آسان برایشان اولویت است یا کسانی که به دنبال استفاده از یک سیستم تصویربرداری فول فریم EOS R برای اولین بار هستند، طراحی شده است. در بخش عکس، دوربین می‌تواند با استفاده از شاتر الکترونیکی، عکس‌های RAW/JPEG را تا ۴۰ فریم بر ثانیه بگیرد.




در حالت ویدیو. EOS R8 می‌تواند ویدیوهای H.265 ده بیتی 4:2:2 4K60p، که اور سمپل از  6K فیلم برداری کند، و همچنین FullHD تا 180 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. طبق گفته کانن، این دوربین می‌تواند تا ۲ ساعت بدون گرم شدن (بیش از حد)، به‌ طور پیوسته با کیفیت ۴K با نرخ فریم استاندارد (۲۵/۳۰ فریم بر ثانیه) فیلم‌ برداری کند، در حالی که حالت ضبط ۴K60p به حدود نیم ساعت محدود شده است. Canon Log 3 به همراه پشتیبانی از HDR PQ نیز موجود است.


سیستم فوکوس خودکار

EOS R8 سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF II را از EOS R5 و EOS R6 Mark II به ارث برده است. این سیستم می تواند به طور خودکار افراد، حیوانات یا وسایل نقلیه را شناسایی و ردیابی کند. همچنین، هنگام کار با استعدادهای انسانی، می‌توانید سر، صورت یا چشم‌های آنها را ردیابی کنید. مهم تر از همه این ویژگی ها: شما همچنین می توانید تصمیم بگیرید که کدام چشم مستحق فوکوس و توجه بیشتر است.

علاوه بر این، هنگام فیلم‌برداری با لنزهای انتخابی کانن، دوربین می‌تواند به طور خودکار فوکوس برسینگ را جبران کند، بنابراین زاویه دید لنز را در کل محدوده فوکوس ثابت نگه می‌دارد.


بدنه و اتصالات
این دوربین دارای بدنه ای سبک و جمع و جور است که یادآور مفهوم طراحی مدل پیشین EOS RP است. وزن بدنه تقریباً 461 گرم، شامل کارت SD و باتری، و ابعاد آن 132.5 در86.1 در 70 میلی‌ متر است.




اینها شامل عملکردهای Creative Assist و Creative Bracketing هستند: اولین گزینه به طور خودکار تنظیمات را بسته به محیط عکسبرداری تنظیم می کند، در حالی که دومین گزینه ظاهر متفاوتی را برای هر تصویر گرفته شده ارائه می دهد.


صدا و اتصالات

قسمت بالایی بدنه دارای یک اتصال کفشک چند منظوره است که می‌تواند برای اتصال یک میکروفون دیجیتال خارجی یا رابط صوتی به دوربین، مانند DM- Canon  ،E1D یا بخش TASCAM XLR استفاده شود.

در پشت، می‌توانیم منظره‌یاب الکترونیکی 2.36 میلیون نقطه‌ای با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز پیدا کنیم. علاوه بر این، بدنه دارای یک دکمه اختصاصی برای جابجایی سریع بین حالت عکس و فیلم است. فایل های تولید شده توسط دوربین روی کارت حافظه SD UHS-II ذخیره می شوند.




EOS R8 همچنین دارای اتصال Wi-Fi و بلوتوث با فرکانس 2.4 گیگاهرتز است، بنابراین به کاربران امکان می دهد دوربین خود را از راه دور کنترل کنند یا با استفاده از برنامه اختصاصی Camera Connect (iOS/Android) فایل ها را به سرعت در دستگاه های هوشمند بارگذاری کنند. و در آخر، کانکتور USB-C از پروتکل های UVC و UAC پشتیبانی می کند، بنابراین EOS R8 به راحتی می تواند به یک وب کم فول فریم برای پخش زنده تبدیل شود.


Canon RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM: زوم همه جانبه

همراه با EOS R8، زوم استاندارد  RF 24-50mm F4.5-6.3 IS  STM "همه‌جانبه" جدیدی برای بدنه‌هایی با مانت RF فول فریم، اعلام شد. طبق گفته کانن، سیستم تثبیت‌ کننده تصویر اپتیکال لنز تا 4.5 استاپ جبران می‌کند، اما زمانی که تثبیت‌ کننده درون بدنه ی دوربین نیز فعال باشد، این عدد می‌تواند به 7 استاپ برسد.




لنز جدید RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM که کوچک و سبک است، دارای یک سیستم فوکوس خودکار STM است که حتی هنگام فیلمبرداری نیز نتایج نرمی ارائه می دهد. علاوه بر این، لنز با عملکرد جبران فوکوس برسینگ درون دوربین نیز سازگار است.


منبع این نوشتار (Canon EOS R8 رونمایی شد)